
Wat is een zoekwoorden onderzoek en waarom is dit het startpunt van mijn zoekmachine optimalisatie? In dit artikel leg ik je dit van a tot z uit.
Wat is een zoekwoorden onderzoek?
Met een zoekwoorden onderzoek kijk je naar zoekwoorden en zoektermen die gebruikt worden om te zoeken naar jouw product(en) of dienst(en). Met als doel deze woorden en termen in te zetten bij het optimaliseren van je pagina’s of om op te adverteren.
Wat is het verschil tussen een zoekwoord en een zoekterm?
Een zoekopdracht uitvoeren in de zoekmachine kan met een zoekwoord of een zoekterm, een zoekwoord is één enkel woord dus bijvoorbeeld: schoen, een zoekterm is een combinatie van zoekwoorden bijvoorbeeld: Nike schoen maat 42.
Een zoekwoord is dus één enkel woord & een zoekterm is een combinatie van meerdere zoekwoorden.
Waarom is een zoekwoord onderzoek belangrijk?
Weten met welke keywords er gezocht wordt naar diensten of producten binnen jouw branche is van groot belang. Niet alleen om in te zetten bij zoekmachine optimalisatie maar ook bij het adverteren.
Een zoekwoord onderzoek geeft niet alleen inzicht in welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt maar legt ook bloot welke vraagstukken er bijvoorbeeld zijn. Zoekopdrachten zijn in 4 verschillende fases te delen binnen de customer journey: See, Think, Do en Care.

- See: Zichtbaarheid creëren voor een eerste contact met jouw potentiële klant
- Think: Overweging, de potentiële klant erkent de behoefte van jouw product of dienst
- Do: Actiegerichte fases waarbij de conversie plaatsvindt
- Care: Verbinding, klantwaarde opbouwen
In iedere fases zoekt jouw doelgroep anders en worden andere zoektermen gebruikt. Wanneer een zoekwoordonderzoek goed wordt gedaan legt het deze verschillen goed blood en kan je goed inspelen op de customer journey.
Zoekwoorden onderzoek voor SEA campagnes
Naast verkeer via de zoekmachines en je organische resultaten, kun je aan de slag gaan met SEA of social media campagnes.
Binnen de SEE fase van de customer journey kent jouw potentiële klant je waarschijnlijk nog niet en is het vooral van belang zichtbaar te worden bij deze klanten.
Gezien SEO enige tijd nodig heeft voor er resultaat te zien is. Kan je inzetten op Google Search en Display ads of Social media advertising. Het verkeer dat via deze weg binnenkomt zal vermoedelijk niet direct gaan converteren, maar je bent wel op de radar van de potentiële klant terecht gekomen.
Hoe later in de funnel, hoe hoger de conversie op de zoekterm zal zijn. Wanneer je een campagne hebt draaien op een zoekwoord in de Do fase bijvoorbeeld: Nike schoenen maat 42 zwart kopen. Een koop gerichte zoekopdracht die (mits je de concurrent de baas bent) eerder een conversie brengt dan een oriënterende klant die zoekt naar Nike schoenen.
Concurrentie op zoekwoorden of termen
Zoekwoorden zijn kort en direct. En vaak is de zoekintentie van een (be)zoeker nog niet helemaal duidelijk. Toch zit er veel concurrentie op de zoekwoorden omdat de zoekvolumes op deze korte woorden veelal hoog zijn.
Bijvoorbeeld: Laptop wordt gemiddeld 80.000 keer per maand op gezocht. Laptop kopen daarentegen 38.800. De zoekintentie van de (be)zoeker is hierbij al een stuk concreter. “Laptop kopen student” wordt 590 keer per maand op gezocht.

Waar je bij “Laptop” met hagel moet schieten om te raden waar de zoekintentie ligt kun je bij een zoekterm als laptop kopen student veel gerichter schieten. En is je concurrentie in 9 van de 10 gevallen stukken minder dan bij het zoekwoord laptop.
Word #1 in Google met jouw WordPress site
Ontdek hoe jij nummer #1 op Google wordt in jouw branche.
Tools voor zoekwoord onderzoeken
Keywordtool.io (gratis & betaald)
Keywordtool.io is zowel gratis als betaald te gebruiken. Naast zoekwoorden binnen Google kun je ook zien wat de zoekwoorden doen binnen bijvoorbeeld Bing, Instagram of YouTube.

De zoekvolumes worden bij de gratis variant verborgen, je kunt hier wel achter komen door de zoekwoorden te kopiëren en in de Google Keyword Planner te plakken. Hiermee heb je wel alleen de volumes voor Google maar mis je de kans van de zoekvolumes van de andere platformen.
Google Keyword Planner (gratis)
De Keyword Planner van Google bevindt zich binnen Google AdWords, je zal hier een account voor moeten hebben om gebruikt te maken van. Google heeft de laatste jaren veel gesleuteld aan de tool zelf. De tool is hierdoor wel iets achteruit gegaan in output. Maar goed het blijft een tool rechtstreek van de bron, de data is dus accuraat en betrouwbaar.
De tool is in de eerste instantie voor het vinden van zoekwoorden om een Google Ads campagne mee op te zetten. Maar daarnaast ook prima inzetbaar voor SEO.
KWfinder van Mangools (gratis & betaald)
Een van mijn favorieten is toch wel de Keyword Finder van Mangools. Naast het zien van de zoekvolumes zie je wie er scoort op het keyword en geven ze een score mee hoe moeilijk het zou zijn om de positie te behalen.
Er zijn drie zoekwoord mogelijkheden om mee te zoeken.
- Related keywords: Zoekwoorden gerelateerd aan het zoekwoord wat is ingevuld
- Autocomplete: Zoektermen of de Long-tail van het zoekwoord
- Questions: Vragen omtrent het ingevulde zoekwoord

SEMrush (betaald)
SEMrush is een van de grotere en meest uitgebreide SEO-tools die jouw kunnen helpen bij het optimaliseren voor de zoekmachines.
Binnen de tool kun je op verschillende manieren op zoek gaan naar nieuwe zoekwoorden. Middels een analyse van de concurrent bijvoorbeeld. Op welke termen scoort jouw concurrent en jij niet? Zijn deze zoekwoorden ook relevant voor jouw? Zo ja, neem ze mee in je zoekwoorden onderzoek.
SEMrush is er uitgebreid en kan voor meer dan alleen zoekwoorden vinden gebruikt worden. Overweeg je een betaalde tool? Dan is dit er zeker een die je veel waarde teruggeeft voor de maandelijkse of jaarlijkse investering
Awnser the public (gratis & betaald)
Wanneer je aan de slag gaat met blogs voor het uitbreiden van je online zichtbaarheid. Moet je deze tool zeker gaan gebruiken. Het is belangrijk dat een pagina de lading dekt van het vraagstuk. Om deze volledig te kunnen dekken geeft Awnser the public inzicht in vraagstukken, vergelijkingen en long-tail zoekwoorden.
Google Trends (gratis)
Wanneer je in een branche zit die seizoensgebonden is kun je met Google Trends goed zien wanneer jouw pieken kunnen zijn. Zo kan je prioriteiten geven aan SEO taken.
Je kunt de gegevens ook anders interpreteren. In de huidige corona periode kun je heel goed zien welke branche een boost hebben gekregen, denk aan gerelateerde producten om thuis te kunnen werken bijvoorbeeld.
Één van onze klanten ervaarde een daling in verkeer, zo hebben wij via Google Trends inzicht gekregen in een verminderde interesse in het product in deze tijd.

Word #1 in Google met jouw WordPress site
Binnen 2 werkdagen ontdek jij hoe je nummer #1 op Google wordt in jouw branche.