Zoekmachine optimalisatie

Online beter gevonden worden door de juiste doelgroep? Door de fundering onder jouw website te optimaliseren word jij beter gevonden in de zoekmachines en behaal ook jij meer online succes. Benut jouw volledige online potentieel vandaag nog!

Wat is SEO?

Zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimization (SEO) staat voor het optimaliseren van jouw website of webshop om zo meer resultaat te halen uit de organische zoekresultaten binnen de zoekmachines.

Optimaliseren doen we volgens 3 pilaren: 

  1. Relevantie (content) 
  2. Techniek (Technische SEO)
  3. Populariteit (Linkbuilding)
Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Wat is het belang van SEO optimalisatie? Om hier verder op in te gaan is het goed om een onderscheid te maken tussen de twee soorten verkeer die te verkrijgen zijn via de zoekmachines. 

  1. Organische resultaten
  2. Advertenties (betaald verkeer) 
Organische zoekresultaat
Organische zoekresultaat
Advertentie zoekresultaat
Advertentie zoekresultaat

Meestal zijn de eerste drie resultaten die je te zien krijgt na het zoeken in Google betaald. Je betaald hier voor een bepaalde zoekterm om op een van deze posities te komen. De resultaten hieronder zijn de organische, deze kun je behalen door je website te optimaliseren voor het desbetreffende zoekwoord. 

Waarom investeren in zoekmachine optimalisatie?

Hoe wij het verschil en dus ook het belang altijd uitleggen aan klanten is als volgt: Wanneer je een huis huurt heb je een dak boven je hoofd zolang je betaald. Zodra je stopt met betalen ben je het dak boven je hoofd kwijt. Zo ook met Google advertenties, wanneer je stopt met betalen ben je de positie kwijt. Maar wanneer je een huis koopt en deze na enige tijd weer verkoopt hou je een stuk waarde over. Omtrent SEO kun je dat zien als de organische resultaten, je bouwt aan een stabiele fundering voor de site en voor de vindbaarheid. Stop je met investeren ben je niet direct al je posities kwijt. Je hebt waarde opgebouwd die je blijft behouden.

Het is daarom belangrijk om tijdig aan de slag te gaan of te investeren in zoekmachine optimalisatie, hoe eerder hoe beter. Om resultaat te zien in de zoekresultaten zul je geduld moeten hebben. SEO is geen sprint, zie het maar als een marathon.

Online kansen inzichtelijk?

SEO optimalisatie: De 3 pilaren

Het optimaliseren is zoals eerder genoemd te verdelen over 3 pilaren: 

  1. Relevantie (Content) 
  2. Techniek (Technische SEO)
  3. Populariteit (Linkbuilding)

Relevantie: Content optimalisatie

Hoe relevanter je bent voor een bezoeker hoe beter Google jouw zal waarderen. Uit een zoekwoord onderzoek haal je welke zoekopdrachten of vragen jouw doelgroep online gebruiken. Creëer relevante en waardevolle content voor jouw doelgroep waarin je deze zoekwoorden of vragen in verwerkt. Zo vergroot je jouw online zichtbaarheid en organische verkeer.

Het optimaliseren van de content wordt ook wel on-page SEO genoemd, waar moet je rekening mee houden bij het optimaliseren?

  • Gebruik van de juiste (relevante) zoektermen
  • Juist gebruik van HTML-headings (zoals H1, H2 en H3)
  • Unieke content 
  • Invullen van de metagegevens
  • Afbeeldingen optimaliseren en voorzien van ALT-teksten

Techniek: Technische SEO

Zoekmachines en met name Google hechten steeds meer waarde aan technisch geoptimaliseerde en gebruiksvriendelijke websites. Naast de zoekmachines zitten gebruikers ook niet te wachten op lange laadtijden of pagina’s met 404 meldingen. 

Naast het de aankondiging van mobile first indexeren heeft Google afgelopen zomer nog een technische algoritme update uitgebracht namelijk de Core Web Vitals. Ook hier draait alles om gebruiksvriendelijkheid en snelheid (technische optimalisatie dus).

Een aantal technische optimalisatie punten:

  • Een SSL certificaat (veiligheid)
  • Mobielvriendelijk ofwel responsive 
  • XML-sitemap met een overzicht van alle pagina van de website
  • Gebruik van caching
  • Core Web Vitals (bekijk Google’s PageSpeed)
  • Structured data om Google nog beter informatie mee te geven
  • Canonical tags
  • SEO vriendelijke website URL structuur

Populariteit: Linkbuilding (Off page SEO)

De autoriteit van je website vergroot door je te focussen op linkbuilding. Wat houd het in? Je gaat actief op zoek naar relevante, betrouwbare en autoritaire websites die een link naar jouw site willen plaatsen op hun website. Dit noemen we inkomende of externe links en valt onder Off-page SEO 

Linkbuilding is een vak apart, wanneer je dit verkeerd aanpakt kan het enorm slecht uitpakken voor je. Google kan je een penalty geven waardoor je slechter of zelfs niet meer zichtbaar bent in de zoekmachine. Ga hier dus zorgvuldig mee. 

Belangrijke punten voor een link:

  • Relevant
  • Betrouwbaar 
  • Autoriteit

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden?

Zelf aan de slag gaan met zoekmachine optimalisatie kan natuurlijk altijd. Wees jezelf er wel van bewust dat het een tijdrovende klus is. Er zijn veel factoren binnen verschillende specialismen die bepalen hoe jouw website gewaardeerd wordt door zoekmachines. Wanneer je de kennis en middelen niet in huis hebt is de uitdaging om zelf aan de slag te gaan nog groter.

Daarnaast moet je SEO zien als een marathon en niet als een sprint. Vandaag een stuk content of techniek geoptimaliseerd bied je morgen niet direct hogere posities. Voor je merk of zichtbaar resultaat terug ziet van je inspanningen ben je zomaar 6 maanden verder. En verzwak je even in de uitvoer, kan je online concurrent je zo weer voorbij komen. 

YAPP werkt met twee modellen, Do it for you & Do it with you. Zoekmachine optimalisatie uitbesteden tegen een vast tarief of samen met jouw aan de slag. In beide gevallen wordt er een SEO strategie uitgeschreven met een 12 maanden plan voor de uitvoering. Bij “Do it for you” is het vanzelfsprekend dat wij de uitvoer doen. Met Do it with you starten wij de uitvoer de eerste 3 maanden waarna jij onder begeleiding zelf verder gaat.

Vraagstukken omtrent SEO:

Wat kost zoekmachine optimalisatie?

Je zal vaak te horen krijgen “It depents” ofwel hangt er vanaf. Wat wil je precies bereiken, waar sta je op dit moment, wil je kort/eenmalig geholpen worden? Dan krijg je vaak uurtje factuurtje of ga je voor de lange termijn aan de slag? Je hebt dan te maken met een maandelijkse investering.

  • Per uur varieert tussen de € 65,- tot € 180,-
  • Per maand vanaf z’n € 500 tot € 5.000,- en soms wel meer.

Wij richten ons op ondernemers met een WordPress website of shop die werken met een marketingbudget vanaf € 750,- per maand. Mogelijkheden bespreken? Laat je gegevens achter in onderstaand formulier!

Wat is het doel van zoekmachine optimalisatie?

Het doel is simpel, meer relevant verkeer, meer leads, meer omzet en natuurlijk meer winst. Hoe doe je dat? Door jouw website te optimaliseren voor de zoekmachines, door zowel met relevantie, als techniek en populariteit aan de slag te gaan.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Zelf geen kennis of tijd om hiermee aan de slag te gaan? Wij helpen jou graag op weg. Laat je gegevens achter en wij contacten jouw op werkdagen binnen twee uur voor een afspraak!