Omnichannel: hoe je de online en offline wereld bij elkaar brengt

Omnichannel: hoe je de online en offline wereld bij elkaar brengt

Hoe je de online en offline dichter bij elkaar kunt brengen met omnichannel marketing

Er bestaat een groot gat tussen on- en offline winkelen. Omnichannel is tegenwoordig het sleutelwoord voor retailers.

Consumenten beginnen hun zoektocht vaak op Het Internet (lees: Google), vergelijken het gewenste product nog een aantal keer bij andere online winkels en besluiten daarna om toch nog even een kijkje te nemen in de winkel. Dat is precies de stap waar (meer) winst te behalen valt. Want wat weten we eigenlijk van onze offline klanten?

De offline klant is onbekend

De online klant is bekend. Je weet wat hij heeft gekocht, hoeveel, waar hij vandaan komt en misschien kom je er zelfs achter wat zijn lievelingskleur is (met een beetje creativiteit kom je er wel).

Offline is dat veel lastiger te meten. Hoe fijn zou het zijn om ook de offline klant (beter) te leren kennen? Om hem nog beter van dienst te zijn. En nog beter: zodra hij weer achter zijn computer duikt heb je een écht compleet profiel van je klant en kun je hem (meer) persoonlijke aanbiedingen doen.

Misschien koopt hij online wel hele andere producten als in de winkel. Met name in de retail een belangrijk punt. Vooral bij duurdere aankopen willen veel consumenten het product toch eerst even zien om er zeker van te zijn dat zij de juiste keuze maken. Goedkopere producten hebben vaak meer kans om toevallig in het winkelmandje te belanden. Want korting. En dit product was écht nodig.

De oplossing

Goed. Tot zover de probleemanalyse. Er is namelijk een oplossing. Een die de online en offline wereld dichter bij elkaar kan brengen. Zowel voor de klant, als voor jou en je organisatie. Wat de oplossing is? Beacons. Deze werken op Bluetooth en sturen signalen de wereld in. Deze signalen worden pas gesignaleerd wanneer een apparaat binnen de range deze opvangt. Voorwaarde is natuurlijk wel dat Bluetooth aan staat, anders gebeurd er niets.

Dat is eigenlijk het enige wat de beacons doen. Niet heel erg bijzonder zou je zeggen, maar in combinatie met een app des te meer. De app registreert, wanneer in de buurt van beacons, waar de klanten zich bevinden. Het consumentengedrag kan nu worden gemeten, wat bruikbare data oplevert en je kan helpen om uitgebreidere profielen te maken. Voordeel voor de klant is dat hij persoonlijke aanbiedingen kan ontvangen waar hij ook echt iets aan heeft. Tjsa, we houden nou eenmaal van kortingen.

Door een account aan de app te koppelen, wat de meeste retailers tegenwoordig wel aanbieden, kan de gebruiker ook zijn eigen interesses aangeven. Zo kun je als organisatie nog gerichter communiceren. Daarnaast kunnen er allerlei functionaliteiten worden toegevoegd aan de app. Denk bijvoorbeeld aan een plattegrond van de winkel, waar mensen gemakkelijk kunnen vinden waar producten of productcategorieën zijn.

Handig toch?

Hebben we je interesse gewekt en wil je meer weten over beacons in combinatie met een app? Neem gerust contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvend consult.

Wil je meer weten over beacons? Lees dan hier de 10 dingen die je moet weten.

Vind je dit artikel interessant? Deel het in je netwerk.