10 dingen over beacons

10 dingen over beacons

De 10 dingen over beacons die je wil weten

Ongeveer 2 jaar geleden introduceerde Apple het concept iBeacon. Een apparaatje dat werkt met Bluetooth en de on- en offline wereld dichter bij elkaar brengt. Hoewel het idee van Apple komt, zijn beacons onder verschillende merknamen verkrijgbaar.

In de Verenigde Staten zijn beacons al enigszins bekend maar in Nederland worden ze nog heel weinig toegepast. Zonde, want hier liggen kansen voor verschillende bedrijven in Nederland. Daarom vertellen wij je hier de 10 dingen over beacons die je wil weten.

1. Wat is een beacon

Een beacon is eigenlijk een heel simpel apparaatje dat vrij weinig doet. Het stuurt signalen uit in de hoop dat deze worden opgevangen. Wordt er niets met de signalen gedaan, dan gebeurt er verder niets. Ze bevatten zelf geen data en slaan deze ook niet op.

Wat is er zo dan bijzonder aan?

We horen je denken.

De beacon zelf is dus niet zo heel spectaculair. Wat je er mee kán is echter interessant. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos. Ze kunnen worden gebruikt op diverse plekken zoals winkelcentra, musea, vliegvelden, noem maar op. Kijk hier maar eens naar de verschillende toepassingen.

Hoe werkt het dan?

Wat je nodig hebt is een (bestaande) app. Deze app pikt de signalen van de beacon op en kan op dat moment verschillende pushberichten sturen. Beacon + app = de ideale omnichannel ervaring.

2. Platform onafhankelijk

Hoewel Apple met iBeacon is begonnen, zijn beacons niet gebonden aan Apple of de software van Apple. De beacon technologie kan prima gebruikt worden op Windows en Android apparaten.

3. Niet verbonden met internet

Natuurlijk is de hele wereld constant online en raken we met z’n allen lichtelijk in paniek als er geen wifi is. Voordeel voor beacons: ze zijn niet verbonden met internet. Misschien dat het in de toekomst wel gaat gebeuren, maar voor nu geven ze alleen maar aan: ‘Hier ben ik.’

4. Stelen geen data

De beacons kunnen geen devices zien. Ze sturen alleen signalen die pas worden opgevangen wanneer de persoon zijn bluetooth aan heeft staan. Dan nog gebeurt er niets omdat de beacons geen data kunnen lezen of opslaan. De privacy blijft dus gewaarborgd.

5. Afstand

Het ligt er natuurlijk aan met welk doel je beacons gebruikt, maar meestal is het nodig om meerdere beacons te gebruiken. Per subdoel gebruik je een aparte beacon. De beacons hebben een bereik van 2 tot 70 meter.

6. Meerdere soorten

Verschillende merken bieden verschillende soorten beacons aan. Sommigen zijn wit, anderen zijn gekleurd. Er zijn zelf waterproof beacons. Ook zijn ze verkrijgbaar in meerde grootten. Hoelang ze meegaan hangt af van de range. Een beacon die signalen tot 70 meter uitzendt gaat ongeveer 6 maanden mee terwijl een beacon met een range van 2 meter het tot wel 2 jaar vol kan houden.

7. Inzicht in de klant

De beacons slaan inderdaad geen informatie op. De app daarentegen kan dit wel. Dit geeft jou de kans om het gedrag van de klanten te analyseren. Hoe lang blijven ze in de winkel, hoeveel geven ze uit, welke producten kopen zij? Ook kun je bijvoorbeeld zien wat de favoriete routes zijn. Hier kun je weer op inspelen door bepaalde producten op de route te plaatsen.

8. Loyalty

De helft van de pushberichten wordt nu gebruikt om coupons aan te bieden. Naast deze aanbiedingen kun je ook een loyalty programma opzetten en klanten belonen voor transacties.

9. Cross- en upsells

Ook hierbij komen coupons weer goed van pas. Stuur notificaties met bijpassende producten of biedt kortingen aan wanneer mensen vaker in de winkel komen.

10. Iets voor de toekomst?

Nee, zeker niet. Het is nu! Waarom? Het is relatief goedkoop en erg praktisch. Daarnaast is het de perfecte oplossing om off- en online met elkaar te combineren en de ideale omnichannel ervaring te creëren voor jouw klanten.

Ben je geïnteresseerd in het gebruik van beacons? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Bel of mail ons via development@yapp.nl. We helpen je graag!

Meer weten? Lees hier meer over de beacon technologie.

Vind je dit artikel interessant? Deel het in je netwerk.