fbpx
Welke zoekmachines zijn er?

Welke zoekmachines zijn er? En ben jij je al bekent met de alternatieven voor Google?

Welke zoekmachines zijn er? Wereldwijd zijn er 5 dominante zoekmachines. Hieronder welke dit zijn en in welke mate (percentage) zij gebruikt worden:

Markt aandeel van de zoekmachines wereldwijd
Markt aandeel van de zoekmachines wereldwijd

In Nederland ligt dit net anders, zeker met de opkomst van alternatieven zoekmachines als DuckDuckGo en Ecosia.

Markt aandeel van de zoekmachines in Nederland
Markt aandeel van de zoekmachines in Nederland

Welke zoekmachine is het meest privacy vriendelijk?

Een van de bekendere en snelst groeiende nu is DuckDuckGo. Zij gaan voor privé browsen. Ze slaan geen IP adressen of andere informatie van hun gebruikers op.

De enorme hoeveelheid data wat Google in bezit heeft van haar gebruikers maakt het dat zei de laatste jaren vaker negatief in het nieuws komen. Onze online privacy is er al een tijd niet meer, naar die vraag om privacy en transparantie heeft DuckDuckGo zijn zoekmachine ingericht. 

De cijfers liegen er niet om, wij snakken naar deze privacy. DuckDuckGo heeft begin vorig jaar een mijlpaal behaald van 100 miljoen gebruikers in één dag! 

Naast DuckDuckGo zijn er nog een aantal privacy gerichte zoekmachines:

  • StartPage
  • Qwant
  • Search Encypt
  • Gibiru
  • Disconnect search
  • Swisscows
  • Lukol
  • Metagear 
  • Gigablast
  • Oscobo
  • Infinity search

Word #1 in Google met jouw WordPress site

Ontdek hoe jij nummer #1 op Google wordt in jouw branche.

Verschillende zoekmachines

Naast Google, Bing en Yahoo worden platformen als Pinterest, Youtube of zelfs Amazon ook gezien als zoekmachines. Men zoekt niet meer naar een bepaald product in Google maar weet al dat ze deze kunnen kopen op bijvoorbeeld Amazon en voeren daarom de zoekopdracht direct uit op Amazon zelf. 

Youtube wordt ook vaak omschreven als een zoekmachine vanwege zijn functionaliteit, maar gezien de focus op één enkel medium (video) valt deze buiten de zoekmachines naar onze mening. Zoekmachines bestrijken een bredere horizon dan alleen video.

Zoekmachine optimalisatie

Online marketeers hebben het in de meeste gevallen, wanneer ze het hebben over SEO over vindbaarheid in Google en gebruiken dat woord ook in plaats van zoekmachines. Hoewel dat dingen (veel) vereenvoudigt, doen ze het met een goede reden. Google is wat dat betreft ook de grootste zoekmachine wereldwijd zie de percentages in het begin van dit artikel maar. 

In grote lijnen werken de zoekmachines op dezelfde manier, maar hier en daar zit er in vergelijking tot de manier hoe Google jouw rankt een verschil met bijvoorbeeld Bing. Wanneer we kijken naar linkbuilding waardeert Google linkjes op een andere manier dan Bing.

Bij Google gaat het vooral om kwaliteit over kwantiteit (aantallen) en bij Bing precies andersom. Dat wil niet zeggen dat wanneer je wil optimaliseren voor Bing je als een gek linkjes moet gaan verkrijgen (organische of kopen). De essentie blijft nog wel dat de linkjes van kwalitatieve en autoritaire websites komen om de werking van linkbuilding te bevorderen.

Wanneer je wilt starten met optimaliseren kijk dan altijd naar on-page SEO en verbeter je techniek

Online vindbaarheid optimaliseren voor DuckDuckGo

Niet alleen wij als online marketing bureau, maar ook jij en jouw gebruikers hechten steeds meer waarde aan privacy online. Wij zijn van mening dat je daarom je focus ook moet leggen op de online vindbaarheid voor DuckDuckGo.

De alternatieve zoekmachine DuckDuckGo
De alternatieve zoekmachine DuckDuckGo

Zij maken grotendeels gebruik van Bing en hebben daarnaast een eigen bot (DuckDuckBot). Zorg dat je website geconnect is met de Bing Webmaster Tool en optimaliseer voor Bing dan ben je jouw concurrent weer een stapje voor. 

In tegenstelling tot Google tracked DuckDuckGo geen gegevens, ze weet dus niet waar je gebruiker zich bevind of waar zijn of haar interesses liggen. Hierdoor moet jij als website houden slim omgaan met zoekwoorden binnen jouw website. Vooral wanneer je locatie gebonden zit en daar ook op gevonden wilt worden. 

Een zoekopdracht in Google als: ‘Kapper bij mij in de buurt’ werkt niet in DuckDuckGo want die weet niet waar je bent. Om toch vindbaar te zijn als kapper zijnde op een bepaalde plek of buurt moet je dus specifiek zijn met je zoekwoorden, bijvoorbeeld: ‘Kapper in Amsterdam Zuid’.

Ecosia de CO2-neutrale alternatieve zoekmachine

Voor iedere 45 zoekopdrachten wordt 1 boom geplant. Ecosia plant in meer dan 30 landen bomen met behulp van lokale organisaties. Zo herstellen en behouden ze belangrijke plekken voor biodiversiteit.

De CO2 neutrale zoekmachine Ecosia
De CO2 neutrale zoekmachine Ecosia

Alle financiële stappen zijn de volgen op hun site, elke euro omzet wordt verantwoord uitgegeven en voor een ieder is zichtbaar waaraan.

Financiële maand overzicht van de CO2 neutrale zoekmachine Ecosia
Financiële maand overzicht van de CO2 neutrale zoekmachine Ecosia

Inmiddels hebben ze 15 miljoen gebruikers, meer dan 60 actieve projecten in 30 verschillende landen. Ze hebben al meer dan 140 miljoen bomen geplant van 500 inheemse soorten. 

En Ecosia anonimiseert de zoekopdrachten en stellen geen persoons profielen op. Ze zeggen zelf: “We zijn geïnteresseerd in bomen, niet in uw gegevens.”

Word #1 in Google met jouw WordPress site

Ontdek hoe jij nummer #1 op Google wordt in jouw branche.

Zoekmachines Bing en Yahoo!

Veel britse internetgebruikers zullen bekend zijn met Bing & Yahoo. Hoewel ze esthetisch verschillend zijn, hebben de twee vergelijkbare resultaten opgeleverd sinds Microsoft en Bing in 2009 een samenwerking aangekondigd. 

Bing is grotendeels de drijvende kracht achter Yahoo! (en nu dus ook voor DuckDuckGo), de twee blijven vergelijkbare resultaten opleveren. In Engeland verwerken ze samen ongeveer 5,65% van alle zoekopdrachten. Wereldwijd is dat z’n 4%. 

Vanwege de samenwerking met Microsoft staat Bing als standaard zoekmachine ingesteld op Windows machines, veel ouderen hebben hier weinig verstand van en gebruiken de zoekmachine die ingesteld staat. Bing wordt dus vaker gebruikt door een ouder publiek.

Zoekmachines Yandex en Baidu

Yandex en Baidu zijn nauwelijks vertegenwoordigd in Europa en de VS, maar ze zijn aanzienlijk aanwezig in de landen waar ze ontwikkelt zijn. De primaire gebruiker van Yandex is Russisch, en hun aandeel bevindt zich voornamelijk in de oostelijke gebieden. 

Yandex verwerkt een bijzonder hoog percentage zoekopdrachten in;

  • Rusland 44,9%
  • Wit-Rusland 20,51%
  • Turkije 15,3%
  • Kazachstan 13,6%
  • Oezbekistan 11,29 %

Baidu’s gebruikers bevinden zich voornamelijk in China hier is de volledige toegang tot Google namelijk beperkt.

Baidu’s zoek aandeel in China is 63,4%. Het is specifiek afgestemd op de lokale markt en is elders beperkt aanwezig. Maar in een land met meer dan 800 miljoen internetgebruikers en een niveau van Google-censuur, is het gemakkelijk om de dominantie ervan te begrijpen.

Laat geen omzet meer liggen, zo zonde..

Een second opinion van jouw online strategie? Onze SEO specialisten scherpen jouw strategie aan in nog geen uur! Bestel een second opinion

Aangescherpte SEO strategie in nog geen uur.

Laat geen omzet meer liggen, zo zonde..

Gerelateerde artikelen

Meer gratis kennis