fbpx
SEO optimalisatie - Wat is SEO?

SEO

Meer relevant verkeer naar jouw website? Meer omzet uit de organische zoekresultaten? Meer winst door simpelweg de nummer 1 op Google te zijn in jouw branche? SEO is het middel om dit te realiseren.

Meer omzet? Ja graag!

Relevant verkeer

Wordt gevonden door jouw doelgroep met de juiste zoektermen.

Meer omzet

Behaal meer omzet door top posities op Google.

Meer winst

Boek simpel weg meer winst met minder moeite.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, ook wel bekend in Nederland onder de term Zoekmachine Optimalisatie. Zoals de Nederlandse term het eigenlijk al verklapt is het het optimaliseren van een website voor de zoekmachine. 

Onder SEO vallen veel verschillende disciplines. Al deze disciplines dragen op hun manier bij aan het hoger ranken van een webpagina in de zoekmachines. Wanneer een SEO bureau het heeft over een “zoekmachine” hebben ze het in 9 van de 10 gevallen over Google.

Google is en blijft nog steeds de grootste en meest gebruikte zoekmachine van deze tijd. Google’s marktaandeel ligt dan ook nog ruim boven de 90%, op mobiele apparaten ligt dit percentage zelfs nog hoger.

WordPress SEO scan

Ontdekken jij hoe je nummer #1 op Google wordt in jouw branche?

€ 29,-
WordPress SEO scan bestellen Meer informatie SEO scan

SEO kickstart strategie

Kickstart de vindbaarheid van jouw WordPress website in 2023.

€ 1.500,-
€ 249,-
Kickstart strategie bestellen Meer informatie SEO kickstart

WordPress SEO optimalisatie

Maandelijkse SEO optimalisatie van jouw WordPress website.

Vanaf € 1.000,- p.m.
Meer informatie WordPress SEO

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Het verschil tussen SEO en SEA is vrij eenvoudig uit te leggen. Met SEA wordt er betaald voor positie binnen de zoekresultaten, dit zorgt voor direct resultaat wanneer een campagne goed is ingericht. Maar zodra de SEA campagne stop gezet wordt, zijn de posities in de zoekmachine weer weg. 

In tegenstelling tot SEA duurt SEO wat langer voor er zichtbaar resultaat is. Maar de tijd en investering in SEO blijft de website vele malen langer dienen. Een stop op SEO werkzaamheden resulteren niet in direct verlies van organische posities. 

Waarom is SEO belangrijk?

Ruim 90% van de klikken binnen Google worden verdeeld over de zoekresultaten op de eerste pagina en meer dan 50% van deze klikken gaan naar de top 3. Met andere woorden wanneer een website op pagina twee of lager staat in de zoekresultaten van Google is de kans op organische leads en omzet vrij klein.

Tegenwoordig begint de zoektocht van een gebruiker naar een product of dienst online, in de zoekmachine. En met het gegeven dat meer dan 50% van alle gebruikers op de eerste 3 resultaten klikt is het meer dan belangrijk als bedrijf om online zichtbaar te zijn voor de doelgroep.

Ik wil betere posities op Google
Waarom is SEO belangrijk?

Hoe werken zoekmachines eigenlijk?

De zoekmachines hebben een index van miljarden webpagina’s, de algoritmes zorgen ervoor dat er binnen een kwestie van paar seconden het best passende resultaat voor de zoekopdracht getoond wordt. 

Hoe krijgt een zoekmachine zoveel pagina’s in hun index en hoe bepalen ze welk antwoord er het best past bij het opgegeven zoekwoord?

De zoekmachines hebben vier primaire functies om dit voor elkaar te krijgen:

  1. Crawlen: Bots crawlen het internet af om nieuwe content te ontdekken om deze uiteindelijk te kunnen indexeren en ranken.
  2. Renderen: In dit proces wordt alle code opgehaald voor een visueel beeld voor de gebruiker en leert de zoekmachine de inhoud van de pagina kennen.
  3. Indexeren: Het opslaan en organiseren van de inhoud die tijdens het crawlen wordt gevonden. Wanneer een pagina in de index staat kan deze gerankt worden in de SERPs
  4. Ranken: De pagina wordt gerankt op basis van meest relevant voor de zoekopdracht naar minst relevantst.

Wat kan SEO jou opleveren?

Alle grote webwinkels zetten in op het optimaliseren voor de zoekmachines, ook naast alle campagnes die gedraaid worden. Zij weten dat ze met relevante zoektermen veel nieuwe potentiële klanten kunnen binnen halen. 

Een website met goede, maar vooral relevantie positie binnen de zoekmachines is een geautomatiseerde sales machine. Potentiële klanten kunnen via verschillende wegen het product of dienst vinden waardoor de website veel nieuwe bezoekers ontvangt. Als de website ook nog goed conversie gericht is geoptimaliseerd gaat het verkoopproces nagenoeg automatische. 

SEO kan jou veel leads en omzet opleveren, wanneer je de juiste middelen gebruikt en inzet.

De groei van Mac voor minder

De groei van Mac voor minder

Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.

Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl

148,5%

GROEI IN OMZET

175,3%

MEER RELEVANT VERKEER

Hoe lang ben je bezig met SEO?

Een beroemde quote van Neil Patel: SEO is een marathon, geen sprint. De snelheid waarmee een website goed vindbaar wordt binnen de zoekmachines verschilt, het hangt af van veel factoren:

  • Hoeveel en consistent wordt er geïnvesteerd in SEO
  • In welke branche bevindt de website zich
  • Hoe lang bestaat de domeinnaam al
  • Hoeveel is er gedaan aan marketing in het algemeen 

Een gemiddelde van zichtbaar resultaat ligt tussen de 3 en 6 maanden. Binnen deze tijd (met de juiste middelen) moet een website stappen kunnen maken als het gaat om online zichtbaarheid en groei in posities binnen de zoekmachine. 

Hoe lang ben je bezig met SEO? Het echte antwoord: Zolang je in business bent. Met het behalen van een aantal goede posities binnen de zoekmachine ben je er niet. Zowel Google als de markt blijft in beweging, daarom is het zaak om altijd bezig te blijven met SEO optimalisatie. 

SEO ranking factoren

Er zijn meer dan 200 factoren die het algoritme van Google in overweging neemt bij het reageren op een zoekopdracht in de zoekmachine. Google optimaliseert deze factoren continu om haar gebruikers het best passende antwoord te kunnen geven. 

Deze ranking factoren worden door Google niet prijsgegeven maar de jarenlange ervaring van SEO specialisten met de zoekmachine heeft een goed beeld gegeven van de 3 belangrijkste elementen. 

Google kijkt naar deze 3 pijlers:

  • Content
  • Techniek
  • Autoriteit

Content en Techniek vallen onder de noemer on-page SEO. Dit houdt in alles wat op de pagina of website wordt geoptimaliseerd voor een beter resultaat in de zoekmachine.

Autoriteit valt grotendeels onder off-page SEO, alle optimalisatie mogelijkheden buiten de website. Hier doelen we met name op linkbuilding.

Hoe werkt SEO?

Zoekmachines houden de ranking factoren dus geheim, maar uit studies, tests en officiële uitingen weten we wat Google belangrijk vindt als het gaat om het ranken van een website. 

De ranking factoren vallen onder de 3 pijlers: Content, Techniek en Autoriteit.

Onderaan de streep wil Google dat je website en de inhoud ervan waardevol en relevant is voor de gebruiker. 

Content

Alles wat er op een website staat en informatie verstrekt aan de gebruiker is content. Of we het nu hebben over tekst, afbeeldingen, video of audio het valt allemaal onder content. In het geval van SEO is tekst een van de belangrijkste vormen van content. De zoekmachine bots kunnen tekstuele content het best opnemen en begrijpen. 

Tekstuele content op een website is niet alleen categorie, product of blog teksten. Maar ook de teksten op een button en de tekst die getoond wordt in de SERPs, de meta titel of pagina titel en de meta description. Alle vormen van content kunnen geoptimaliseerd worden voor de zoekmachines. 

Techniek en technische SEO

De techniek achter een website is enorm belangrijk. Mobiel vriendelijk, veilig en snel, zijn drie topics waar de laatste jaren veel aandacht aan is besteed door Google. De Mobile First Index update en Core Web Vitals zijn recente updates omtrent snelheid en mobiel.

Technische SEO bestaat uit veel onderdelen:

  • Crawling
  • Rendering
  • Indexatie
  • Laadsnelheid
  • SEO vriendelijke URL’s 
  • Voorkomen van duplicate content
  • SSL certificaat 
  • Structured data 
  • Canonical tags
  • XML sitemap
  • Interne links
  • Mobiel vriendelijkheid
  • 404’s
  • Redirects

En dat is nog niet eens alles. Wat voornamelijk van belang is, is dat de website indexeerbaar is, dat er een sitemap is die bij Google Search Console aangeboden is, dat de website zo snel mogelijk is en er een logische website structuur is zonder onnodig diep weggestopte pagina’s.

Autoriteit

De autoriteit van een website heeft een grote rol als het gaat om hoger ranken in Google. Een website wordt als een autoriteit gezien wanneer andere, relevante en betrouwbare websites links plaatsen naar de website. In veel gevallen zal dit niet automatisch gaan.

Als web beheerder of SEO specialist moet je hier actief naar op zoek gaan. Dit onderdeel van SEO valt onder off-page SEO, de meest gebruikte SEO-methode hiervoor noemen we linkbuilding. 

Linkbuilding is een vak apart, wanneer je dit verkeerd aanpakt kan het enorm slecht voor je uitpakken. Google kan wanneer linkbuilding op de verkeerde manier wordt toegepast een penalty geven waardoor je slechter of zelfs niet meer zichtbaar bent in de zoekmachine. Ga hier zorgvuldig mee om. 

White hat SEO vs Black Hat SEO

SEO specialisten hebben het wel eens over White hat en Black hat SEO. Maar wat houdt het in? White hat SEO is in het kort het uitvoeren van SEO op de manier zoals Google het het liefst ziet. Black hat SEO daarentegen is gericht op het bewust manipuleren van het algoritme om aanvankelijk sneller resultaat te boeken. 

Op kort termijn kunnen vormen van black hat SEO misschien snel resultaat leveren maar dat het is zeker geen duurzame manier. De zoekmachines komen er vroeg of laat achter en zullen de website hiervoor afstraffen met een penalty. 

Hoger in Google door SEO

Verkeer verkrijgen naar een website kan op vier manieren: 

  1. Direct verkeer, mensen die jouw, je product of dienst kennen en in de browserbalk je bedrijfsnaam of website url in toetsen. 
  2. Organische verkeer, door goede posities binnen de zoekmachine kunnen potentiële klanten jouw goedvinden.
  3. Referral verkeer, verkeer vanaf een andere website naar jouw website
  4. Betaald verkeer, Google of social media advertenties met als eindbestemming jouw website of landingspagina.

De eerste 3 vallen onder SEO, veel website eigenaren focussen maar op 1 onderdeel van de 3 waardoor de domein autoriteit lang niet zo snel groeit als zou kunnen. Het gaat om samenhang en balans.

Wanneer de drie SEO pijlers op de juiste manier consistent aandacht krijgen is het een kwestie van tijd. Hoger in Google door SEO kost tijd en inspanning.  

Hoe kan SEO klanten aantrekken?

Goed, het verschil tussen SEO en SEA is duidelijk, we hebben de 3 pilaren van SEO uitgelegd, de ranking factoren en wat SEO je kan opleveren. Maar hoe trekt SEO nu klanten aan? 

Voor we überhaupt beginnen met SEO gaan er een aantal analyse fases aan vooraf. Voor we beginnen is het belangrijk om te weten wie de online concurrent is, hoe de website (wanneer het een bestaande website is) nu presteert en wie de doelgroep is. 

Even voor de duidelijkheid, met hoe de website nu presteert kijken we naar de 3 pilaren van SEO:

  • Is de website relevant?
  • Wordt de website al gevonden, zo ja waarop?
  • Is de meetbaarheid goed ingesteld
  • Hoe presteert de website op technische vlak?
  • Is de website snel?
  • Wat is de autoriteit score van de website?
  • Hoe zijn de pagina’s op gebouwd? 

Daarnaast is het zaak inzicht te hebben in de online concurrent. Waar willen wij op scoren en wie scoort er nu op deze termen? Dat is jouw online concurrent. Door het inzicht in de online concurrent weten we ook goed waar we moeten beginnen, namelijk alles wat zij wel hebben en wij niet. 

Last but not least, de doelgroep. Wanneer je weet voor wie je er bent, kun je goed onderzoeken hoe ze zoeken naar een oplossing voor het probleem dat ze ondervinden.

Zoekwoorden en het zoekwoordenonderzoek

Na het analyseren van de concurrent, de website en de doelgroep is het zaak om de juiste zoekwoorden te vinden. Een zoekwoorden onderzoek wordt de basis van de SEO strategie. We onderzoeken hoe jouw doelgroep (potentiële klanten) zoekt naar jouw inhoud, product of dienst. Er zijn veel tools die inzicht geven in het aantal keer dat er gezocht wordt naar een bepaalde zoekterm. 

Korte zoektermen ook wel bekend als “short-tail keywords” hebben vaak een hoge zoekvolume wat wil zeggen dat er vaak naar gezocht wordt, maar daarentegen hebben ze ook veel meer concurrentie. 

De meeste zoektermen bestaan uit meerdere woorden, twee, drie of tegenwoordig met Google Voice Search of Alexa hele zinnen. Dit worden Long-tail keywords genoemd, op deze zoektermen wordt vaak minder gezocht maar het voordeel hiervan is dat de concurrentie ook een stuk lager ligt. Als beginnende website zijn dit zoektermen waarmee je wilt starten. 

Zoekwoord vs. zoekintentie

Een short-tail keyword bestaat uit 1 woord, bijvoorbeeld “schoen” hier wordt maar liefst 127.000 keer op gezocht. Maar wat is de intentie van de zoekopdracht? Dat is een gok, het kan zijn dat de gebruiker een schoen wil, maar het kan ook zijn dat de gebruiker op zoek is naar een schoenenkast of schoenlepel. 

Short-tail keyword

Op een zoekterm als “Lage schoen zonder veters” wordt maar 20 keer gezocht, maar de concurrentie is laag en de zoekintentie is super helder. Aansluiten met de juist content is dan ook niet moeilijk. 

Long-tail keyword

Een nieuwe of vrij nieuwe domeinnaam zal niet snel scoren op zoektermen met een hoog zoekvolume en veel concurrentie. Het opbouwen van de vindbaarheid, relevant en autoriteit voor short-tail keywords kost tijd. 

SEO copywriting

Copywriting, het schrijven van teksten. Een van de onderdelen van SEO content. SEO copywriting is het het schrijven (of optimaliseren) van een tekst om hoger in Google te komen. 

Er wordt vooraf goed uitgezocht met welke zoektermen deze tekst gevonden moet worden. Het doel van de SEO tekst is niet alleen een hogere positie binnen de zoekmachine maar ook een betere match tussen de zoekintentie van de gebruiker en de zoekopdracht. 

Het gaat uiteindelijk om de gebruiker. Ook Google stelt haar gebruikers centraal en wil alleen het beste antwoord bovenaan tonen. Kort gezegd is SEO copywriting het schrijven van teksten die Google begrijpt en aantrekkelijk is voor potentiële klanten.

Lokale SEO optimalisatie

Voor bedrijven die locatiegebonden zijn door een fysieke winkel, denk aan kappers, tandartspraktijken of een slager. Is lokale SEO een belangrijk onderdeel van de SEO strategie. Local SEO is het optimaliseren van jouw lokale vindbaarheid.

De cijfers omtrent locatie gerichte zoekopdrachten volgens Google liegen er niet om:

  • 30% van alle mobiele zoekopdrachten is locatiegericht.
  • 78% van de mensen die een bedrijf in de buurt zoekt, bezoekt deze binnen 1 dag.
  • 28% van de zoekopdrachten met “bij mij in de buurt” resulteert in een aankoop.

Lokale resultaten worden gebaseerd op de gegevens uit Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). Naast lokale landingspagina’s is het dus super belangrijk dat het Bedrijfsprofiel op Google juist staat ingevuld.

SEO uitbesteden aan YAPP?

Meer tijd om aan je business te werken in plaats van erin? Besteed de SEO van je website of shop uit aan YAPP. Wij realiseren binnen 12 maanden minimaal 20% meer omzet met jouw WordPress website of WooCommerce shop.

WordPress SEO scan

Ontdekken jij hoe je nummer #1 op Google wordt in jouw branche?

€ 29,-
WordPress SEO scan bestellen Meer informatie SEO scan

SEO kickstart strategie

Kickstart de vindbaarheid van jouw WordPress website in 2023.

€ 1.500,-
€ 249,-
Kickstart strategie bestellen Meer informatie SEO kickstart

WordPress SEO optimalisatie

Maandelijkse SEO optimalisatie van jouw WordPress website.

Vanaf € 1.000,- p.m.
Meer informatie WordPress SEO

Veelgestelde vragen omtrent SEO:

Wat kost SEO optimalisatie?

SEO heeft geen “kosten”, SEO optimalisatie zal in de eerste 3 tot 6 maanden een investering zijn. Hierna moet het renderen.

Er zijn partijen die voor een paar honderd euro per maand beloven de website hoger in Google te krijgen. Echter zullen het dan wel kosten zijn en blijven.

SEO is een vak apart en onder SEO vallen veel vertakkingen en specialisaties. Van copywriting tot technische optimalisaties, voor een paar honderd euro kun je als bureau weinig voor een ondernemer doen.

1.000, 1.500 of 2.500 euro per maand klinkt al gauw als “veel kosten”.

Maar wanneer je hier iemand voor zou aannemen ben je al gauw 3.5 a 4.500 per maand kwijt met alle bijkomende kosten. En diegene is vaak maar gespecialiseerd in 1 of 2 onderdelen van SEO.

Een SEO bureau dekt voor een lagere investering in veel gevallen alle specialisaties waardoor je meer waar voor je investering krijgt en je sneller zal renderen.

YAPP helpt ondernemers en ondernemingen met een WordPress website of shop vanaf 1.000 euro per maand of op consultancy basis.

Mogelijkheden bespreken? Laat je gegevens achter in bovenstaand formulier!

Wat is het doel van SEO?

Iedere ondernemer of onderneming heeft een ander doel. SEO is een van de middelen om bij het grotere doel van de onderneming of de ondernemer te komen.

Wanneer je jouw website laat optimaliseren voor de zoekmachines is het doel meer relevant verkeer en daarmee leads uit de (gratis) organische zoekresultaten te halen.

Met SEO optimalisatie wordt je website beter zichtbaar voor relevante zoekopdrachten. De doelgroep kan daardoor jouw product(en) of dienst(en) gemakkelijker vinden. Uiteindelijk is het belangrijkste doel meer omzet of nog beter meer winst.

Heb je SEO nodig?

Uiteraard. Wanneer je online succes wilt behalen zul je ook aan de slag moeten met SEO.

Er zijn natuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden, maar SEO is een fundamenteel onderdeel van de online strategie.