Wat is on page SEO?
On page SEO (Search Engine Optimalization) is het optimaliseren van onderdelen binnen een webpagina om beter te scoren binnen de zoekmachine. Hieronder een greep uit de verschillende onderdelen binnen on page SEO:
- Relevante zoekwoorden in de teksten
- Altijd een meta title & description invullen
- Zoekmachine vriendelijke URL’s
- Juiste opbouw en gebruik van titels en tussentitels (H1, H2, H3)
- Relevante benamingen voor media en het gebruik van alt-teksten
- Laadsnelheid door schone code en gecomprimeerde afbeeldingen
- Responsive oftewel mobiel vriendelijke website
- Interne linkstructuur
Google blijft haar algoritme aanpassen, daarom is het van belang dat ook jij de bestaande pagina’s blijft optimaliseren. SEO is als een marathon en zeker geen een sprint, je moet consistent blijven monitoren en optimaliseren voor de lange termijn.
De juiste on page SEO opbouw voor een pagina
Ik zie bij 9 van de 10 websites een slechte opbouw, zelfs bij grote bedrijven die al flinke omzetten draaien. Je komt pagina’s tegen met meerdere of juist zonder H1 titels, je vindt complete alinea’s in heading tags of meta descriptions zijn helemaal leeg.
Ook met afbeeldingen gaat het vaak mis, wanneer deze bijvoorbeeld de resolutie voor een reclameposter in een bushokje heeft, of de meest rare benamingen die totaal niet relevant zijn en waarbij ook nog eens de alt-tekst ontbreekt. Ik kan zo nog wel even doorgaan…
Maar daar heb jij niks aan, dus ik ga je vertellen welke factoren jij kan optimaliseren binnen je pagina’s zodat jouw website beter gevonden wordt in Google.
We gaan het hebben over de volgende factoren:
- Zoekwoorden
- SEO vriendelijke URL
- Headings (h-tags)
- Linken
- Mediagebruik
- Meta titel
- Meta description
- Relevante content
- Laadsnelheid
Word #1 in Google met jouw WordPress site
Ontdek jij hoe je nummer #1 op Google wordt in jouw branche.
Relevante zoekwoorden voor vindbaarheid
Als allereerste is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe een klant naar jouw product of dienst zoekt. Daar komen we achter middels een zoekwoord onderzoek. Met data van Google zelf of met een keyword tool kunnen we zien welke zoektermen er gebruikt worden en hoe vaak er gemiddeld op gezocht wordt.
Deze data heb je nodig voor je aan de slag gaat met het schrijven van content. Je hebt dan een lijst met zoekwoorden die je kan verwerken in de tekst. Je schrijft nog altijd voor een gebruiker, zorg dus dat zinnen leesbaar blijven. Vermijd een overkill aan zoekwoorden dit zal eerder een negatief effect hebben op de vindbaarheid.
LSI zoekwoorden
Latent Semantic Indexing (LSI) is een techniek die gebruikt wordt door zoekmachines om varianten op zoekwoorden met dezelfde zoekintentie in kaart te brengen.
Wanneer je je zoekwoord intikt bij Google, worden er onder de zoekbalk suggesties getoond. Dat zijn LSI keywords. Je kunt deze ook vinden onder de paginanummering onderaan de pagina.
Door deze woorden ook mee te nemen in je content word je breder zichtbaar. Je zult gevonden worden op zoekwoorden die relevant zijn aan de term waar je je in de eerste instantie op gefocust hebt.
SEO vriendelijke URL
De opbouw van de URL-structuur is een zeer belangrijke onderdeel van de optimalisatie. Zorg dat het onderwerp van de pagina vermeld staat in de URL. Idealiter komt het zoekwoord hierin terug. Hou het kort en zorg dat de pagina zo dicht mogelijk tegen de domeinnaam aan komt te staan vermijd dus onnodige /.
Hieronder een voorbeeld van een slechte URL:
https://www.yapp.nl/blog/categorie/datum/titel
Iedere / in een verdiepingen dieper, je verstopt de pagina als het waren. Waardoor je bezoekers en Google deze pagina misschien niet eens bereiken.
Dus hou het kort:
https://www.yapp.nl/blog/titel
Headings (h-tags)
H1 heading
Een H1 is de belangrijkste heading op een pagina, het moet de lading van de pagina dekken en voorzien zijn van het zoekwoord. Voor Google is dit een belangrijk onderdeel en bepaald zo het onderwerp van de pagina.
Iedere pagina moet voorzien zijn van één H1. Dus geen twee, drie of vier. Nee, één H1 per pagina of sectie.
H2, H3 en lager
De eerstvolgende alinea die wordt voorzien van een titel in een H2 tag, hier komt de één na belangrijkste tekstuele content. Bezoekers lezen niet meer alles wat er op een pagina staat. Misschien herken je het wel, je scant vaak een pagina door het lezen van de tussenkoppen. Deze moeten dus net als bij een H1 de lading dekken voor de tekst eronder. Denk ook bij deze koppen om het zoekwoord of een gerelateerde zoekterm.
Soms maak je binnen een lang stuk tekst nog gebruik van H3 of H4. Zoals in dit artikel bijvoorbeeld: “Headings (h-tags)” boven dit kopje is een H2, de kop van dit stukje “H2, H3 en lager” een H3.
Goed om te weten, hoe hoger het getal achter de H, hoe minder belangrijk Google dat stukje zal zien. Hou er dus rekening mee dat een belangrijk stuk tekst altijd een H2 krijgt. En mocht je daarin nog een subtitel willen maken, gebruik dan een H3.
Ook als het gaat om koppen, vermijd overkill aan zoekwoorden. Je schrijft de content voor een (be)zoeker. Ben je klaar met schrijven? Ga daarna pas rekening houden met Google.
Breadcrumbs
Voor we het gaan hebben over interne en externe links wil ik je kort wat meegeven over breadcrumbs. Dit is niet direct een onderdeel van on page SEO en heeft bijna geen impact op de organische ranking. Wel heeft het invloed op de gebruiksvriendelijkheid van de website. Net als klein Duimpje kan je bezoeker zo zijn weg terugvinden naar bovenliggende pagina’s en hebben ze een duidelijk beeld van waar ze zich bevinden op je site.
In- en uitgaande links
Vanuit jouw content linken naar een andere website; een uitgaande link, of iemand die juist naar jouw artikel linkt; inkomende links. Beide zijn gunstig en waardevol voor alle betrokken partijen.
Google wil haar gebruikers zo goed mogelijk helpen. Dus door middel van doorlinken naar relevante informatie ben je je bezoekers goed van dienst en geef je Google extra handvatten om jouw content nog beter te begrijpen.
Link met een blog of artikel 1 a 2 keer naar een externe website die meerwaarde biedt (en dus relevant is) voor jouw site.
Het gebruik van media
Bestanden zijn te exporteren in verschillende formaten. Weet het doeleinde van een afbeelding of video en zoek het bijpassende formaat, een afbeeldingen zonder transparante achtergrond exporteer je naar .JPEG. Wat ik vaak zie is dat men deze juist als .PNG geëxporteerd hebben waardoor een afbeelding onnodig zwaar is, wat nadelig is voor de laadsnelheid ervan.
Google is geen mens en kan een afbeelding op jouw pagina niet zien, ze leest het in de code. Zorg er dus altijd voor dat een afbeelding of video een relevante benaming heeft.
Vermijd dus bestandsnamen als IMG_3208.JPG, dit zeg Google namelijk helemaal niks. Denk er daarnaast ook aan om nog een extra onderschrift of wel een alt-tag mee te geven. Naast dat je Google extra info meegeeft om te begrijpen wat er staat, helpt het een blind of slechtziend persoon die jouw site bezoekt. Een website wordt aan hen namelijk voorgelezen, zo kunnen zij ook een beeld vormen bij de afbeelding.
Meta titels
Wellicht ken je de term niet, maar een Meta titel is de titel van de pagina die getoond wordt in de zoekresultaten van de zoekmachines.
Met deze titel wil jij de zoeker overhalen om jouw pagina te bezoeken. Zorg er dan ook voor dat de titel in lijn staat met de zoekintentie. Wanneer je zoekt op ‘Online marketing Agency Amsterdam’ dan zou een zoekresultaat als Online marketing Agency Limburg niet overeenkomen met de zoekintentie. Wees relevant (zoekintentie) en uitnodigend.
Tip: Verwerk het zoekwoord voor de pagina in de titel. Dit gaat helpen om beter te scoren op deze zoekterm.
Meta description (omschrijving)
Je meta titel moet uitnodigend genoeg zijn om iemand over te halen om jouw pagina te bezoeken. Maar wanneer iemand toch meer wil weten voor ze klikken heb je de meta omschrijving. Hier toont Google (naar haar inzicht) relevante informatie voor de zoekintentie.
Jij kan hier zelf invloed op uitoefenen, vul altijd een omschrijving in bij iedere pagina. Momenteel is het max aantal tekens 158, denk er aan een spatie wordt ook gezien als 1 teken. Nodig mensen ook hier uit om te klikken en denk aan je zoekwoord!
Relevante content
Ik heb de term al meerdere keren gebruikt in dit artikel, “relevantie”. Relevant zijn is het belangrijkste onderdeel van on page SEO, wanneer jij totaal niet relevant bent kun je iedere vorm van optimalisatie toepassen maar zal niks je verder helpen.
Weet wie je doelgroep is, weet hoe je hen aan kan spreken en wees relevant voor de zoekintentie van jouw doelgroep. Wanneer jij schoenen verkoopt en het op je site hebt over hoe je een moestuin aanlegt begrijpen zowel Google als je “doelgroep” niet wat je wil of doet.
Hou het bij je zoekwoorden, LSI zoekwoorden, of kijk eens naar vragen vanuit je doelgroep. Hebben ze bepaalde vragen over de producten of diensten die jij levert? Help ze op weg door aansluitende content aan te bieden. Wanneer ze gaan zoeken met de intentie iets te kopen, zullen ze eerder aan jouw site denken.
Laadsnelheid en technische SEO
Is jouw website snel geladen? Of krijgt de bezoeker eerst een lege (witte) pagina te zien? Google neemt de laadtijd van je site mee als ranking factor, met name wanneer jouw site traag is zal dit je posities nadelig belasten.
Naast de laadsnelheid zijn er nog een aantal technische punten van belang voor een gezonde website:
- Het robots.txt bestand
- De aanwezigheid van een XML sitemap
- Een SSL certificaat
- De website hosting
- Mobiele vriendelijkheid van de site
De Core Web Vitals update is hier het meest recent voorbeeld van omtrent laadsnelheid, interactiviteit en visuele stabiliteit. Google heeft hier een eigen tool voor die jou inzicht geeft in de technische optimalisatie mogelijkheden voor een betere gebruikerservaring.
Kijk zelf eens hoe je ervoor staat: PageSpeed Insights.
Word #1 in Google met jouw WordPress site
Ontdek jij hoe je nummer #1 op Google wordt in jouw branche.