fbpx

Wat is Social Media?

Social media, een verzamelbegrip voor verschillende online platformen zoals Twitter, Facebook, Snapchat, Instagram en Tik Tok. In deze tijd niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven.

We staan er soms letterlijk mee op en gaan ermee naar bed. Je kan met elkaar communiceren, foto’s en of video’s publiceren, informatie met elkaar delen, discussies aangaan enzovoort. Daarnaast wordt het gebruikt als marketingmiddel om commerciële boodschappen te delen met een groot publiek. Waarbij het ene social media platform geschikter is voor een bepaalde type content dan een ander platform.

Hoeveel verschillende Social Media kanalen zijn er?

Via verschillende kanalen is het dus mogelijk om jouw persoonlijke verhalen, pagina’s en links te delen met een groot publiek. Er zijn enorm veel platformen, hierbij de grootste spelers:

  • Twitter
  • Snapchat
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Pinterest
  • Instagram
  • Youtube
  • TikTok 

De overeenkomstige functies bij deze platformen zijn bijvoorbeeld het maken van een persoonlijk profiel, het delen met content en andere leden volgen. Daarnaast is ieder platform natuurlijk uniek. 

Dat heeft zo ook zijn nadelen en voordelen. Want wanneer het zakelijk wordt ingezet moet er wel gekeken worden naar welk platform het beste bij de organisatie past en welke kanalen hierin interessant zijn. Zakelijke relaties worden voornamelijk onderhouden via LinkedIN en visuele informatie via Instagram of Pinterest. Het wordt dus niet alleen gebruikt voor entertainment, sociale interactie of het verkrijgen van informatie maar ook om een persoonlijke identiteit te ontwikkelen. 

Socials betrekken bij de Online Marketing strategie 

Een online marketing strategie inzetten voor je socials werkt anders dan adverteren. De interacties met de gebruikers hierin is van veel groter belang, er ligt namelijk meer nadruk op persoonlijke aanbevelingen. 

Hierin wordt social media gebruikt om een bepaald doel te bereiken, zo kun je er bijvoorbeeld voor zorgen dat er meer bezoekers op je website komen of een nieuw product promoten bij jouw doelgroep waarbij er vaak gebruik wordt gemaakt van ‘’influencers’’ met een groot aantal volgers die het aanprijzen. Hierbij is de grens tussen reclame en persoonlijke aanbevelingen niet altijd meer duidelijk, tegenwoordig moet er op een platform bijgezet worden dat het om een advertentie gaat. 

Wanneer je gaat adverteren op social media noemen we het een social media campagne. 

Met een duidelijke strategie hierin weet je via welke kanalen jij de juiste doelgroep kunt bereiken.

De groei van Mac voor minder

De groei van Mac voor minder

Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.

Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl

148,5%

GROEI IN OMZET

175,3%

MEER RELEVANT VERKEER

Meer marketing begrippen


H
U