fbpx

Wat is ROI?

Wat is ROI als we het betrekken tot Online Marketing? ROI staat voor Return on Investment. Met andere woorden, wat is het rendement op jouw investering.

Het is belangrijk in de online wereld om te weten wat je ROI is op de investeringen die je doet. Of het nu gaat om website ontwikkeling, zoekmachine optimalisatie, social media adverteren of zoekmachine adverteren. Zonder te weten wat de return on investment is ben je geld aan het weggooien en is zonde.

Hoe Return on Investment berekenen?

Return on Investment berekenen? Dat is vrij eenvoudig, dat doe je namelijk zo: 

Opbrengsten van de investering – Kosten voor de investering  / Kosten van de Investering x 100%

Voorbeeld ROI berekenen: Een bedrijf investeert 20.000 euro, de investering levert 25.000 euro op. We maken dan een winst van 5.000 euro. Deze delen we door de investering van 20.000 euro wat resulteert in een ROI van 25%. 

Wat is het verschil tussen ROR en ROI?

ROR staat voor Rate of Return. Het doel van ROR is het meten van de tijd die het kost om de inkomsten van de investering te genereren. Hoelang heeft het geduurd om de 5.000 euro winst te realiseren? 

Bij ROI wordt dus gekeken naar wat een investering oplevert en bij ROR wordt gemeten hoelang het heeft geduurd.

Wanneer kun je je ROI zien?

In het voorbeeld hierboven is het berekend op basis van een investering en de gemaakte kosten, dit gebeurt altijd achteraf. Toch kun je voorafgaand een berekening maken met een schatting van de opbrengsten.

Weet dat het om een schatting gaat en het in de praktijk ook de andere kant op kan gaan. Maar wanneer je jouw product/dienst en doelgroep goed kent kan je een realistische schatting maken op basis van voorgaande investeringen.

De groei van Mac voor minder

De groei van Mac voor minder

Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.

Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl

584,5%

GROEI IN OMZET

175,3%

MEER RELEVANT VERKEER

Meer marketing begrippen


U