fbpx

Wat is no follow?

No follow is een attribuut dat gebruikt kan worden in hyperlinks om aan te geven dat de link niet gevolgd moet worden door de zoekmachines. Wanneer een zoekmachine zoals Google een no follow link tegenkomt, zal het de link niet volgen naar de doelpagina. Daarnaast zal deze niet meewegen in de bepaling van de autoriteit en ranking.

Waarom bestaat no follow?

De tag is uitgebracht in 2005 door Google als onderdeel van hun poging om te voorkomen dat webmasters links zouden kopen of verkopen om hun zoekresultaten te manipuleren. Het was bedoeld als een manier om webmasters te helpen om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren door te voorkomen dat zoekmachines “slechte” links zouden opnemen in hun index

Wanneer gebruik je een no follow?

Een no follow link gebruik je het voornaamst wanneer je geen invloed hebt op de pagina waar naar gelinkt wordt. Nu zal je denken ja maar het is toch mijn website? Klopt. Maar denk bijvoorbeeld aan blog reacties, forums of pagina’s op Wikipedia. Met een automatische no follow voorkom je dat een spam of low-quality links jouw website ranking negatief beïnvloeden. 

Als je betaald krijgt voor het plaatsen van links op je website, is het gebruik van no follow links verplicht volgens de richtlijnen van Google. Dit is om te voorkomen dat zoekmachines worden beïnvloed door commerciële belangen. Echter hebben marketeers het hier juist liever niet. Deze links zijn onderdeel van de strategie en moeten juist bijdragen aan de groei. 

Zolang het geen spam pagina’s zijn of websites met een veel lagere autoriteit dan de jouwe kun je deze links beter op follow houden. 

Om de attribuut no follow toe te passen op een link is een stukje code vereist, namelijk rel=”nofollow”. Wanneer je met je rechtermuisknop in de browser op een link klikt kun je de broncode weergeven van de website. Een no follow link ziet er in de HTML als volgd uit: 

<a href=”https://yapp.nl/” rel=”nofollow”>YAPP Online Marketing</a>  

Zonder deze tag wordt een link automatisch gevolgd door de zoekmachine bots. 

De groei van Mac voor minder

De groei van Mac voor minder

Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.

Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl

148,5%

GROEI IN OMZET

175,3%

MEER RELEVANT VERKEER

Meer marketing begrippen


U