Wat is Growth Hacking?
Als je verschillende mensen de vraag stelt met wat is Growth hacking krijg je vaak verschillende antwoorden. Er is in de marketingwereld namelijk nog steeds verwarring over deze term.
Maar eigenlijk is het heel simpel een growth hacker is iemand die zich richt op het realiseren van groei door middel van een datagedreven methodiek en een verzameling van slimme marketing technieken.
De term is bedacht door Sean Ellis in 2010 toen hij een vervanger voor zichzelf zocht en gefrustreerd raakte doordat hij met andere marketeers sprak. Het kwam voort uit de startups scene van Silicon Valley dit vanwege de beperkte middelen en budgetten, bedrijven moesten dus innovatieve nieuwe manieren bedenken om hun bedrijf tegen minimale kosten te laten groeien.
Growth Hacking mindset
Als een growth hacker ben je zo min mogelijk afhankelijk van anderen. Ze zijn gericht op 1 enkel doel, namelijk het vinden van de meest efficiënte en effectieve manier om een bedrijf te laten groeien.
Je moet daarbij dus snel kunnen werken, dit houd in dat je experimenten doet via marketing kanalen en zorgt dat je constante focus hebt voor de (her)ontwikkelingen van producten.
Je hebt als growth hacker dus best wel een brede skillset nodig, je hoeft hiervoor niet in alles een expert te zijn als je maar weet hoe de basis van alles werkt om een groot deel zelf uit te voeren.
De data kennis is namelijk nodig om te zien welke tactieken wel of niet werken. Verder heb je ook een creatieve mindset nodig om oplossingen te bedenken en je ideeën uit te voeren want wanneer je voor elk experiment afhankelijk bent van anderen dan zal dat je werk ontzettend vertragen.
Het belangrijkste hiervan is dat een growth hacker weet dat elke beslissing die je maakt gebaseerd is op data, je weet hoe en wat je moet meten. Je gebruikt hiervoor analyses, landingspagina’s en A/B testen om de gewoontes en het gedrag van je klanten/doelgroep te begrijpen.
Hoe pas je Growth Hacking toe?
Wanneer je wilt starten met Growth Hacking dan stel je jezelf verschillende vragen zoals; heb ik het juiste product? Heb ik de juiste analyses en hebben we de juiste vaardigheden/kennis om zelf eenvoudige growth tactieken op te zetten? Je bedrijf groeit namelijk niet alleen door data te analyseren je moet de strategieën ook kunnen bedenken, niemand weet wat wel en niet zal kunnen werken.
Je gaat hierbij dus prioriteiten geven aan de groei en het implementeren van een growth hacking proces, het gaat er hierbij om dat je de zwakte binnen het systeem vindt en gaat uitbuiten. Dus de processen continu bedenken, prioriteren, testen en analyseren binnen een kort tijdvak.
De Pirate Funnel
Binnen het systeem moeten we dus eerst begrijpen wat je groei tegenhoudt en hoe je sneller kunt gaan groeien. Je wilt het zwakste punt aanpakken omdat dit waarschijnlijk het makkelijkst is om te verbeteren. Hiervoor gebruikt een Growth Hacker een Pirate Funnel.
De Pirate Funnel is een model ontworpen door Dave McClure om een bedrijf in 6 verschillende fases te verdelen:
- Awareness, hoeveel mensen bereik je? Als mensen namelijk niet weten dat je bestaat zullen ze ook niet met jou in zee gaan.
- Acquisition, hoeveel mensen bezoeken je website?
- Activation, Hoeveel mensen nemen de belangrijkste eerste stap? Het AHA, moment. De meerwaarde van jouw product of dienst doordat ze weten hoe je het moet gebruiken of moeten toepassen. (Hoe eerder het AHA moment hoe minder de kans dat ze bij je weggaan)
- Revenue, Hoeveel mensen worden een betalende klant?
- Retention, Hoeveel mensen doen een herhaalaankoop of upgrade?
- Referral, Hoeveel mensen verwijzen een bekende door naar jouw product of dienst?
Bij dit model knip je je bedrijf in stukken en laat het je zien waar je op moet focussen, het wordt de Pirate Funnel genoemd omdat de eerste letters AAARRR zijn.
G.R.O.W.S proces
Dankzij de Pirate Funnel kunnen we zien waar we ons op moeten focussen. Dit zal momenteel je focus zijn de aankomende tijd en staat bij Growth Hacking bekend als het G.R.O.W.S Proces.
G – Gather ideas
Tijdens deze fase zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk experimenteert. Observeer eerst je markt door e-boeken, trends en artikelen te bekijken of kijk naar klachten van je klantenservices. Kijk hoe je concurrent dit onderdeel van je funnel aanpakt of gebruik Hotjar voor heatmaps.
Maak hierbij een lijst van brainstorm ideeën voor mogelijke oplossingen. Zorg dat je instaat bent om je te verdiepen in de klant aan wie jij het product of dienst wilt verkopen.
R – Rank Ideas
Op dit moment zul je als het goed is al een lange lijst vol geweldige ideeën moeten hebben om uit te voeren. Alleen heb je geen tijd om al deze experimenten uit te voeren, daarom zorg je ervoor dat je ze gaat prioriteren en wil je beginnen met het idee dat het beste kans heeft van slagen en een vlotte implementatie essentieel is.
Het is dus altijd goed om wat eenvoudigere low hanging fruit testjes te hebben om uit te voeren zonder dat je weken hebt om je voor te bereiden op de lancering.
O – Outline experiments
Je wilt als Growth Hacker snel en efficiënt te werk gaan en daarom is het handig om na te denken over de opbouw van je experiment. Het doel hierbij is om te leren of het experiment in korte tijd een succes kan zijn (de snelheid is hierbij van cruciaal belang). Wanneer dit veelbelovend lijkt nadat het experiment is afgelopen kun je het namelijk verdubbelen en de resultaten verbeteren. Zo niet, dan heb je niet al te veel tijd besteed aan het overdenken van een oplossing.
Hou dus rekening met de volgende factoren zoals; Hoe lang moet dit experiment duren? Is het mogelijk? Heb ik hiervoor de juiste tools en welke skills heb ik nodig binnen het team? wat moet je allemaal tracken? Wanneer is het experiment geslaagd? En hoeveel tijd gaat het mij kosten om dit experiment op te zetten?
W – Work, work, work
In deze fase is het ontwerp van je experiment klaar. Dus zorg dat het gedaan wordt en dat je hierbij 20% van het werk doet dat 80% van het resultaat opleverd. Je hebt hierbij tijd om je experiment aan te passen het het te verdubbelen. Werk slimmer, niet harder.
S – Study Data
Dit is de belangrijkste stap van allemaal. De kans om geen resultaat te krijgen is vrij groot, controleer of je genoeg data hebt verzameld om conclusies te trekken en probeer de cijfers te vertalen naar concrete inzichten die de rest van het bedrijf kan mee nemen.
Wanneer je deze fase hebt voltooid, kun je terug gaan naar de G.R.O.W.S lus om keer op keer te experimenteren. Vergeet niet om deze analysefase te gebruiken om te eindigen met een paar belangrijke lessen voor je volgende experiment.
Om dit te doen kun je na gaan denken over het segmenteren van je doelgroep per land, mobiel vs dekstop, aantal producten etc. Het is altijd interessant om deze gegevens te hebben met name voor het lanceren van nieuwe experimenten. Zorg dat je dit proces blijft herhalen en bereid je je er op voordat je de eerste paar keren niet meteen verbetering zou kunnen zien.
De groei van Mac voor minder
Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.
Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl
GROEI IN OMZET
MEER RELEVANT VERKEER