Wat is Google Voice Search?
Google Voice Search is een Google product dat gebruikers hun vraag of zoekopdracht in laat spreken via hun mobiele apparaat, smart home device of computer. Deze spraakherkenning werd in 2010 door Google geïntroduceerd onder de naam “Voice Action”, die gebruikers de mogelijkheid bood om spraakgestuurde commando’s te geven aan hun Android telefoon.
Bij de introductie in 2010 was deze functie enkel in het Amerikaans Engels beschikbaar, maar in datzelfde jaar werden al een aantal aanvullende talen toegevoegd, waaronder Nederlands.
Toen Android 4.1 beschikbaar was werd Google’s Voice Action samengevoegd met Google Now. In 2014 werd de mogelijkheid om tot 5 talen tegelijk te kunnen verwerken geïntroduceerd.
Hoe werkt Google Voice Search?
Hoewel Google niet veel inzicht biedt achter de schermen, is het mogelijk een globale beschrijving te geven van hoe een Google Voice Search in zijn werk gaat.
Elke query, of zoekopdracht doorloopt vier fases van spraakherkenning:
- Het filteren van de geluiden (scheiden van stemgeluid en achtergrondgeluid)
- Het digitaliseren (omzetten van geluidsgolven naar digitale data)
- Stemanalyse (het verwerken van de data)
- Patroonherkenning (de zoekopdrachten vergelijken met bekende patronen in de database)
De in Google’s database opgeslagen zoekopdrachten zorgen ervoor dat Google haar spraakherkenning continu kan verbeteren. De miljoenen samples die opgeslagen worden, gebruikt Google om een “patroon” uit op te maken. Deze patronen worden vervolgens vergeleken met de ingesproken zoekopdracht om zo snel mogelijk tot de juiste resultaten te komen. Vandaag de dag is Google’s spraak-naar-tekst 95% accuraat in het herkennen van de juiste woorden.
Online zoeken met spraak
Google’s Voice Search werd in 2016 gebruikt voor zo’n 20% van alle zoekopdrachten in de Google App. Tegenwoordig geeft 41% van de gebruikers aan Google Voice Search minstens één keer per dag te gebruiken. Met de opkomst van smart home apparaten zoals Google Home en Alexa begint spraak een steeds grotere rol te spelen in het online zoeken naar producten, diensten en locaties.
Wil je goed inspelen op het toenemende gebruik van Google Voice Search, houdt dan bij de zoekmachine optimalisatie van je site rekening met zogenoemde longtail-keywords. Dit zijn korte zinnen, opgebouwd uit 3 tot 5 woorden, en zijn goed voor zo’n 70% van de online zoekopdrachten. In plaats van het gebruik van een shorttail-keyword, die bestaan uit 3 woorden of minder, zoals “betaalbare laptop” wordt bij Voice Search vaak gebruik gemaakt van longtail-keywords, zoals “best betaalbare laptop voor studenten”.
De groei van Mac voor minder
Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.
Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl
GROEI IN OMZET
MEER RELEVANT VERKEER