fbpx

Wat is Copywriting?

Copywriting is het schrijven van marketingtechnisch sterke en overtuigende teksten om lezers te motiveren een bepaalde actie te ondernemen, zoals bijvoorbeeld het doen van een aankoop of het inplannen van een afspraak. Deze commerciële tekst wordt copy (kopij) genoemd, vandaar de term copywriting.

Copywriting wordt ingezet voor elke vorm van promotietekst, zowel online als offline. Denk onder andere aan:

  • Advertenties in kranten, magazines en op de radio
  • Advertorials en recruitment
  • Jingles op tv
  • Brochures, pamfletten en menu’s
  • Billboards
  • Whitepapers en productinformatie
  • Social media advertenties en posts
  • SEA (Search Engine Advertising)
  • E-mail nieuwsbrieven
  • Websites

Copywriting in marketing & SEO

In online marketing is goede copywriting een absolute must. Een technisch sterke tekst zorgt er namelijk voor dat je je online vindbaarheid kunt verhogen en je de bezoeker aan kunt zetten tot het uitvoeren van een beoogde actie.

Copywriting voor Search Engine Optimalisation (SEO) is het produceren van op keywords gebaseerde content waarmee je het aantrekkelijker maakt voor de bezoeker bij het zoeken naar een bepaalde term. Hierbij dien je de ideale tussenweg te vinden tussen het aanspreken van bezoekers, en de indexering van Google. Focus je enkel op het eerste, dan zul je een fijn leesbare tekst krijgen die niet hoog zal komen te staan in Google’s zoekresultaten. Hou je enkel rekening met het indexeren, kan het goed zijn dat je een robot-achtige tekst krijgt met veel herhaling, die niet aantrekkelijk is voor de bezoeker.

Een goede tekst is dus geoptimaliseerd rondom SEO keywords. Daarnaast is het met aandacht geschreven en leest het gemakkelijk voor een bezoeker. 

De juiste Tone of Voice voor een doelgroep

Tevens dien je als goede copywriter rekening te houden met je beoogde doelgroep. Hiervoor dien je de juiste tone of voice te gebruiken. De tone of voice bepaalt hoe een boodschap overkomt op de lezer en is hetgeen wat de grootste impact zal hebben op het zowel verkrijgen als vasthouden van lezers. Je kiest de juiste woorden, punctuatie, lettertype en overige stijlen die zowel bij jouw merkwaarden aansluiten als je doelgroep op de juiste manier aanspreken.

Customer journey 

Een customer journey is een representatie van de klantreis waarin alle contactmomenten (touchpoints) van een potentiële klant met jouw service vastgelegd zijn. Het is de journey, of reis, van oriëntatie tot aankoop van product of afname van dienst. Een goede copywriter houdt rekening met waar in een customer journey een bezoeker zich bevindt. Van de meta-beschrijving op Google (de tekst onder een zoekresultaat) tot aan de bedankt pagina na het afronden van een transactie.

De groei van Mac voor minder

De groei van Mac voor minder

Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.

Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl

584,5%

GROEI IN OMZET

175,3%

MEER RELEVANT VERKEER

Meer marketing begrippen


U