fbpx

Wat is een canonical URL?

Een canonical is een element binnen de HTML head. De canonical URL geeft aan welke versie van een pagina als de “originele” of “preferred” versie moet worden beschouwd door de zoekmachine. Het HTML element wordt ook wel de rel=canonical genoemd, het is te vergelijken met een bronvermelding.

Waarom zijn canonical URL’s Belangrijk?

Canonical URL’s zijn belangrijk omdat ze verwarring voorkomen bij zoekmachines over welke pagina getoond moet worden in de zoekresultaten. Wanneer er meerdere identieke of vergelijkbare pagina’s zijn op je website, dan geeft de canonical URL aan welke pagina de hoofdpagina is. 

Hierdoor ziet Google wat de originele content is en wordt er geen verwarring veroorzaakt. Je bent zo verzekerd dat het verkeer op de juiste pagina komt en dat zoekmachines de juiste pagina als hoofdpagina beschouwen en indexeren.

Hoe Gebruik je canonical URL’s?

Canonical URL’s kun je toevoegen aan de website door het toevoegen van een stukje HTML-code, ook wel de canonical tag genoemd, in de broncode van de pagina. Hieronder zes mogelijkheden waarbij het gebruik van een canonical tag nuttig kan zijn:

  • Wanneer er sprake is van dubbele content op een website. Denk hierbij aan een product categorie pagina met meerdere pagina’s door pagina nummering. 
  • Wanneer dezelfde content op verschillende domeinen is geplaatst. Bijvoorbeeld een gastblog op een ander domein die jij zelf ook plaatst op je eigen website.
  • Wanneer een pagina die niet op het eigen domein staat, maar vergelijkbare inhoud heeft met een pagina op de eigen website.
  • Wanneer een website parameters in de URL gebruikt terwijl de inhoud daardoor niet beïnvloed wordt.

Verschillende canonical URL’s

Er zijn twee verschillende soorten canonical URL’s, namelijk de zelfverwijzende en verwijzing naar een andere pagina binnen of buiten jouw website die we hierboven al doorgenomen hebben.

Zelfverwijzende canonical 

Met zelfverwijzend wordt bedoeld dat iedere pagina een canonical heeft van de eigen URL. Zo geef je direct aan dat dit de enige versie is van de pagina en dat deze versie geïndexeerd moet worden in de zoekmachine. 

Voor de WordPress gebruikers onder ons, de Yoast SEO plugin zorgt hier standaard voor. Met de plugin hoef je dus geen handmatige stappen te ondernemen om de pagina naar zichzelf te laten verwijzen.

Daarnaast voorkom je dat pagina met query parameters in de URL verschillende URL’s zal indexeren en deze gezien zullen worden als duplicated content.

De groei van Mac voor minder

De groei van Mac voor minder

Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.

Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl

584,5%

GROEI IN OMZET

175,3%

MEER RELEVANT VERKEER

Meer marketing begrippen


U