fbpx

Wat is B2C?

B2C staat voor Business to Consumer. Dit betekent dat een bedrijf rechtstreeks verkoopt aan de consument. Het is tegenwoordig een stuk makkelijker voor bedrijven om de consument rechtstreeks te benaderen en hun product of dienst te verkopen.

Het traditionele winkelen in een fysieke winkel is hierdoor een stuk minder geworden. Vandaag besteld morgen in huis, je hoeft er de deur niet meer voor uit. Het heeft zo zijn voor en nadelen. Ondernemers met fysieke winkels zijn hierdoor in zwaar weer gekomen de laatste jaren.

Wat is het verschil tussen B2C en B2B?

B2C is dus van bedrijf naar eindconsument. B2B staat voor Business to Business, in de B2B markt verkopen bedrijven onderling aan elkaar. Neem bijvoorbeeld Apple. Apple zit in zowel B2B als B2C, wat betreft B2B verkoopt Apple producten aan MediaMarkt, Coolblue of bijvoorbeeld Bol.com. Jij en ik als consument kopen (B2C) weer bij de MediaMarkt of Coolblue. Nu kun je in dit voorbeeld ook bij Apple zelf als consument terecht, maar het om het stukje verkopen tussen bedrijven.

Een consument bewandelt een heel ander pad (customer journey) dan een bedrijf zal doen wanneer zij op zoek zijn naar een inkoopkanaal. Een consument beslist op een andere manier, vaak sneller en met emoties. Bedrijven kijken daarentegen naar meer aspecten, prijs kwaliteit verhouding, technische pluspunten en betrouwbaarheid van het bedrijf.

B2C voor ondernemers

Veel ondernemingen met fysieke winkels zijn de afgelopen jaren met de gigantische groei van online winkelen over de kop gegaan. Ze konden niet meer concurreren met de prijzen van online ondernemers. Die hadden geen of veel minder kosten voor een pand en personeel. 

Overstappen naar online was voor veel ondernemers nog abracadabra maar een combinatie van een vaste winkel en een webshop heeft ervoor gezorgd dat meerdere ondernemingen het hoofd boven water hebben kunnen houden. Zeker wanneer ze een omnichannel strategie uitrolde om de consument via meerdere kanalen binnen te houden.

Marketing voor Business to Consumer

In je marketing campagnes en andere uitingen richten op de eindgebruiker. In je uitingen voor de consument moet je meer inspelen op emotie, voordelen en verlangen. De consument heeft een probleem en zoekt een oplossing. Niet meer niet minder, geen overlading aan technische snufjes. Verkoop het gat, niet de boor. 

Verbind met je doelgroep, maak content en groei je online aanwezigheid op je social media, middels je organische vindbaarheid (SEO) of je advertenties. 

Platformen als Facebook en Instagram hebben een overvloed aan data die jouw kunnen helpen op precies die mensen aan te spreken die binnen de doelgroep vallen. Zo schiet je niet met hagel en weet je zeker dat de juiste mensen jouw ads zien.

De groei van Mac voor minder

De groei van Mac voor minder

Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.

Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl

584,5%

GROEI IN OMZET

175,3%

MEER RELEVANT VERKEER

Meer marketing begrippen


U