Wat is B2B?
B2B of genaamd Business to Business is een afkorting voor het leveren van diensten of goederen tussen bedrijven. Een B2B bedrijf doet zaken met andere bedrijf in tegenstelling tot met de consumenten (B2C).
Business to Business marketing
Neem bijvoorbeeld Business to Business marketing. Via internet is het namelijk makkelijker dan ooit om zakelijke transacties te verrichten. Kijk hierbij naar leveranciers van diensten en producten die ervoor kiezen een webshop in te richten voor bijvoorbeeld bestaande klanten. Zo kunnen inkoopprijzen via de webshop gedeeld worden zonder dat informatie openbaar wordt gemaakt. Klantcontact wordt hierin ook anders dan bij consumenten want wanneer een bedrijf aan beide doelgroepen levert kunnen hierin transacties verschillen.
Wat is het verschil tussen B2B en B2C?
Er zijn een aantal zaken waarin B2B en B2C verschillen en overeenkomen.
B2B richt zich namelijk alleen op de verkoper en niet op de consument, dit betekent dat er meerdere belangen zijn bij de aanschaf van een product of dienst. De koopmotieven van een consument zijn anders dan die van een bedrijf, neem bijvoorbeeld het kopen van een heel wagenpark of als consument een gezinsauto. Het inkoopproces van deze twee zijn niet met elkaar te vergelijken.
Bij Business to Business is er een andere customer journey dan bij Business to Consumer, de focus ligt bijvoorbeeld meer op productspecificaties, de status van het bedrijf dat de diensten of goederen aanbiedt en de kosten en referenties van andere bedrijven met bedrijfsbelangen. Het product of de dienst vaak nog gezien als een investering en mede hierdoor is het beslissingsproces vaak wat langer als bij de consument, het vertrouwen speelt hierbij een belangrijkere rol en het aankoopproces wordt persoonlijker.
Hoe bereik je je klanten B2B?
Er zijn verschillende B2B marketing instrumenten die ingezet kunnen worden om je klant te bereiken. Neem LinkedIn, dit is tegenwoordig een fantastisch kanaal om zakelijke klanten te benaderen en potentiële klanten te werven.
Of kijk naar inbound marketing en zorg dat klanten met jouw als bedrijf verbonden willen zijn. Deel hierbij informatie die voor bedrijven echt van waarde zijn door middel van interessante artikelen, ebooks, blogs of relevante landingspagina’s met behulp van aanbiedingen of tools.
Steeds meer B2B bedrijven maken gebruik van e-commerce door zakelijke producten meteen online aan te bieden aan andere bedrijven. Het vereenvoudigt het aankoopproces, en de klant kan later worden benaderd voor herhaalaankopen. Ecommerce biedt hierin genoeg mogelijkheden om de klantenervaring te verbeteren.
SEO en SEA wordt ook ingezet bij B2B marketing om beter vindbaar te worden. Want waar een consument snel overgehaald kan worden voor een aankoop is er bij een zakelijke prospect meer voor nodig. Wanneer een B2B bedrijf gevonden wordt is het namelijk van belang dat de content feilloos aansluit bij de zoekopdracht van de zoeker.
De groei van Mac voor minder
Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.
Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl
GROEI IN OMZET
MEER RELEVANT VERKEER