fbpx

Wat is Autoriteit?

Wanneer iemand over een autoriteit spreekt betekent het dat iemand veel invloed heeft door de kwaliteiten en of kennis die de persoon heeft binnen zijn vakgebied. Er wordt dan namelijk meer naar je geluisterd en mensen zullen eerder naar jou toe komen voor vragen.

Om een autoriteit te worden binnen jouw doelgroep zul je verschillende dingen nodig hebben om je te kunnen onderscheiden van de rest. Kijk hierbij naar vakbekwaamheid of een expertise, dit is noodzakelijk om naamsbekendheid te krijgen wat zal helpen bij het worden van een autoriteit.

Autoriteit in relatie tot SEO

Bij SEO ligt dit anders hierbij betekent autoriteit het vertrouwen van een domein, een weblink of website. Het gaat hierbij om het vertrouwen dat je krijgt bijvoorbeeld van Google volgens het zoekalgoritme zodat hun de rankings kunnen bepalen binnen de zoekresultaten. 

Google maakt namelijk gebruik van verschillende punten om te bepalen welke positie jouw website komt te staan in de zoekopdrachten. Er wordt hierbij gekeken naar je domein autoriteit, pagina autoriteit en link autoriteit.

Domein Autoriteit

Bij domein autoriteit wordt gekeken naar vertrouwen, dit kun je verbeteren door unieke content te schrijven wat interessant is voor jouw doelgroep. Er wordt gekeken naar pagina’s op je domein, de zoekmachine kijkt namelijk naar de relevantie die een link naar jouw website geeft. 

Wanneer hierbij een relevante pagina met hoge autoriteit naar jouw website linkt heeft dat meer waarde als dat een website met een lage autoriteit dat doet. En er wordt gekeken naar je populariteit, dit is wanneer mensen positief over je website spreken en wanneer andere websites een link op hun website plaatsen naar jouw website. 

Pagina Autoriteit

Bij pagina autoriteit is het zo dat wanneer en domein een waarde heeft iedere pagina een eigen autoriteit kan hebben, dit wordt bepaald door de laatste update, waarde van backlinks en leeftijd. 

Een domein moet zich bewijzen aan google en dit moet een pagina ook. Wanneer een pagina relevante content heeft en er vaak naartoe gelinkt wordt dan zal deze pagina hoger scoren in google. Verder moet je ervoor zorgen dat er wordt doorgelinkt naar een pagina intern en extern. Dit geeft waarde aan de pagina. Zorg er ook voor dat je pagina up to date blijft en dat je relevante content blijft posten over het onderwerp. 

De pagina waar de link op staat heeft veel invloed op de hoeveelheid link autoriteit die hierin wordt doorgegeven. Hoe hoger de pagina autoriteit des te meer link autoriteit. Kijk naar de homepagina, dit is normaal gezien de pagina met de hoogste autoriteit. 

De reden hiervan is dat de interne linkstructuur voor de homepagina zo belangrijk is want als een pagina veel bezoekers trekt en vaak wordt gelinkt dan zal het sneller als een hoogwaardige pagina worden beschouwd. 

Autoriteit meten

Er zijn verschillende soorten tools om je website autoriteit te bepalen zoals

  • Moz maakt gebruik van een domein autoriteit (Domain Authority).
  • Ahrefs maakt gebruikt van een domein score (Domain Rating).
  • Majestic maakt gebruik van een citaten methode (Citation Flow).

Verder is het met Google Analytics mogelijk om een beeld te krijgen van de prestaties die je website levert. Het verschil hierbij is dat externe bedrijven op een andere manier naar zoekmachine optimalisatie kijken.

De groei van Mac voor minder

De groei van Mac voor minder

Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.

Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl

584,5%

GROEI IN OMZET

175,3%

MEER RELEVANT VERKEER

Meer marketing begrippen


U