fbpx

Wat is een algoritme?

Een algoritme is, simpel gezegd, een procedure die gebruikt wordt voor het oplossen van een probleem, of het uitvoeren van een (vaak complexe) berekening, aan de hand van een aantal vooraf vastgestelde stappen. Hierbij dient het algoritme als een precieze set instructies voor de digitale hardware of software, waarbij stap voor stap naar een bepaald doel toegewerkt wordt. Dit doel is veelal een berekening of een andere vorm van output. Het ligt er maar net aan waar het algoritme voor ingezet wordt. In een technisch sterk algoritme zijn de input en output vooraf vastgesteld, is elke stap binnen het proces inzichtelijk en niet open ter interpretatie.

In de online marketing worden algoritmen vaak toegepast om de positie binnen de zoekresultaten te beïnvloeden.

Pagina ranking door Google’s Algoritme

Kort voorbeeld van een algoritme binnen Google: Je hebt het vast wel eens gemerkt; zoek jij op Google hetzelfde als iemand die naast je zit, kan het zomaar zijn dat jullie beiden verschillende resultaten getoond krijgen. Dit heeft alles te maken met hoe het algoritme achter Google’s zoekresultaten werkt. Op basis van verschillende parameters – in dit geval onder andere voorkeuren en eerdere zoekopdrachten van de gebruiker – probeert Google ervoor te zorgen dat jij als gebruiker enkel de meest relevante resultaten te zien krijgt bij het doen van een zoekopdracht. Het kwalificeren van de resultaten gebeurt aan de hand van “pagina ranking”, ook wel PageRank.

Bij pagina ranking kijkt Google’s algoritme naar meer dan 200 signalen op de pagina om te bepalen hoe relevant een pagina is bij welke specifieke zoekopdracht. 

PageRank (vernoemd naar Google’s mede-oprichter Larry Page) is een linkanalyse-tool, waarbij een numeriek “gewicht” gehangen worden aan elk element op een pagina. Er wordt dan gekeken naar de relevantie en kwaliteit van de content op een pagina bij een specifieke zoekterm.

Google’s PageRank werkt door het tellen en kwalificeren van de verschillende links op een pagina, om een ruwe schatting te maken van hoe belangrijk de website is. De onderliggende aanname is dat belangrijkere websites een grotere kans hebben om links te ontvangen vanaf andere sites. 

Krijg jij dus veel verkeer binnen via links op andere sites? Dan is de kans groot dat je hoger komt te staan binnen Google’s pagina ranking. Dit is één vorm van zoekmachine optimalisatie. 

Google’s ranking proces

Het proces van Google binnen het ranken van de pagina’s bestaat uit drie stappen:

  1. Crawling: de eerste stap bestaat uit het crawlen van je site door Google’s bots (ook wel spiders genoemd). Die door het web kruipen en op zoek gaan naar nieuwe of geüpdatet webpagina’s. Over het algemeen geldt de regel – Hoe meer links een pagina heeft, des te gemakkelijker het is voor Google om deze te vinden. Pagina’s moeten altijd gecrawled en geïndexeerd worden om een ranking te ontvangen.
  2. Indexeren: De volgende stap is het analyseren van de URL’s en het uitzoeken waar elke pagina precies over gaat. Dit wordt gedaan door te kijken naar de content, afbeeldingen en andere media-elementen op de pagina. Deze data wordt vervolgens opgeslagen in een grote database, de Google Index. Hiervoor is het uitermate belangrijk dat je je SEO op orde hebt en dat je sitemap, headers en tags goed geconfigureerd staan.
  3. Resultaten tonen: De laatste stap is het vaststellen welke pagina’s het meest relevant zijn voor welke gebruiker bij een specifieke zoekopdracht. Dit is de “ranking-fase”, waarbij Google’s algoritme om de hoek komt kijken.

Google Algoritme updates

Google is constant bezig met het verbeteren van het algoritme. Immers, hoe beter het algoritme, des te beter Google haar bezoekers van dienst kan zijn. Sinds kort begint artificial intelligence een steeds grotere rol te spelen in het bepalen van de zoekresultaten. Dankzij deze vorm van machine learning maakt Google niet langer gebruik van een vaste set regels binnen het algoritme. Maar het zelflerende algoritme bepaalt zelf welke regels toegepast worden in een specifieke situatie.

Door honderden updates per jaar zijn de wegingen van metingen dus variabel. Grote updates, zoals Penguin of Panda, hebben een grotere invloed dan deze tussentijdse updates. Bij zowel de Panda- als Penguin update was de insteek het tegengaan van spam-sites, om zo betere resultaten te kunnen tonen aan de bezoekers van de zoekmachine. 

De groei van Mac voor minder

De groei van Mac voor minder

Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.

Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl

148,5%

GROEI IN OMZET

175,3%

MEER RELEVANT VERKEER

Meer marketing begrippen


U