fbpx

Wat is A/B testen?

A/B testen is het testen op basis van twee factoren met elkaar. Met deze methode kunnen twee versies van bijna dezelfde methode getest worden welke het meest effectief is. Je kunt bijvoorbeeld de effectiviteit van een aanpassing op je webshop meten waardoor je meer omzet behaald maar je kan ook denken aan het testen van advertenties, de effectiviteit van e mailcampagnes of social media posts.

Bij A/B testen kijk je dus naar twee verschillende scenario’s bijvoorbeeld of een groene button beter werkt als gele button. Hier moet je wel bij kijken dat het daadwerkelijk een probleem is en of de prioriteiten hoog zijn om de desbetreffende a/b test uit te voeren. Wanneer je zomaar klakkeloos a/b gaat testen levert het namelijk in de meeste gevallen niet het gewenste resultaat op en je verliest hierdoor de focus.

Hoe doe je een A/B test?

je kunt op verschillende manieren a/b testen inzetten zoals voor online meer orders, testen voor meer leads, testen voor meer interacties of de doorklikratio vanuit advertentiekanalen. 

Voordat je gaat testen moet je hierbij gestructureerd gaan werken, zonder onderzoek zou je namelijk tijdens een test veel leads of omzet mislopen. De volgende stappen die nodig zijn om een test succesvol uit te voeren zijn als volgt:

  1. Bepaal de prioriteit en test doelgericht. Aan de hand van de obstakels maak je een prioriteitenlijst en een doelenlijst. Wanneer je dit hebt opgesteld heb je een beeld van de kansen.
  2. Wanneer je weet wat je wilt verbeteren aan de website is het belangrijk om te bepalen wanneer een test geslaagd is omdat je anders eindeloos kunt blijven testen, stel hiervoor dus duidelijke kpi’s en bepaal vooraf wat je wilt meten. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld Google analytics en je kunt precies zien waar je bezoekers op klikken, via welke kanalen ze binnenkomen en wanneer ze afhaken etc.
  3. Nadat je je website hebt geanalyseerd en kpi’s hebt gesteld kun je een veronderstelling maken. 
  4. Wanneer je a/b testen uitvoert is het belangrijk dat je niet verschillende zaken met elkaar test want als je meerdere factoren in 1 keer test weet je niet welke wijzigingen voor een verhoogde conversie heeft gezorgd. Gebruik tools zoals google experiments en dan kun je vrijwel direct aan de slag om twee verschillende testomgevingen neer te zetten. Let daarbij erop dat je een bepaalde periode instelt over de gewenste looptijd van de test. 
  5. Pas achteraf niet de resultaten aan bijvoorbeeld; je hebt vooraf bepaald dat 95% van de test geslaagd moet zijn maar het blijkt 75% te zijn dan zou je kunnen zeggen er hebben meer mensen geconverteerd op pagina B. maar wanneer de betrouwbaarheid lager is, is de kans op toeval groter. 

Social Media A/B testen

Door middel van testen van verschillende aspecten binnen advertenties, campagnes en advertentiemateriaal op Social Media kun je meer te weten komen over je doelgroep en beter inspelen op hun intentie om te converteren. 

Binnen de facebook advertentiebeheer kun je a/b testen opzetten. Hierin heb je de mogelijkheid om met jouw dashboard binnen het advertentiebeheer een startpunt te maken van jouw tests. Bij het instellen van een a/b test campagne vraagt facebook wat je wilt testen en er zijn hierbij 3 mogelijkheden: 

Doelgroep testen

Hiermee test je hoe verschillende strategieën voor je doelgroep ten opzichte van elkaar presteren. Wanneer je bijvoorbeeld niet met zekerheid weet welke doelgroep het beste converteert voor je merk worden er verschillende targeting mogelijkheden ingesteld en naast elkaar getest. 

Weergave optimalisatie

Hierin kijk je hoe verschillende optimalisatie strategieën van elkaar presteren. Deze optie is interessant om conversie campagnes en optimalisatie campagnes te testen. Wanneer en campagne namelijk weinig conversies binnenhaalt valt dit stil en dan is het optimaliseren van kliks een beter idee. 

Plaatsing Strategieën 

Converteert jouw advertentie beter in een in-stream advertentie, tijdlijn of instagram? leg dit naast elkaar. 

Wanneer de tests zijn afgelopen ontvang je van Facebook een mail met de resultaten en kun je een volgende campagne gaat starten die geoptimaliseerd is.

De groei van Mac voor minder

De groei van Mac voor minder

Sinds 2017 klant bij YAPP. Enorme groei mee gemaakt, van verkopen op Marktplaats tot een custom webshop op WooCommerce.

Webshop bekijken: www.macvoorminder.nl

148,5%

GROEI IN OMZET

175,3%

MEER RELEVANT VERKEER

Meer marketing begrippen


H
U