Hoe kun je hoger in Google komen met jouw WordPress website? In dit artikel nemen we je aan de hand mee. Volg deze stappen en jouw webpagina’s zullen hoger in de SERP’s (zoekresultaten) komen. Resultaat? Meer organische verkeer en een hogere conversie.
Wat kan je in WordPress doen om de SEO te verbeteren?
Het verbeteren van de vindbaarheid in de zoekmachines verdelen wij onder in 4 onderdelen. Relevantie, On-page, Techniek & Autoriteit. In dit artikel gaan we het hebben over:
- Verbeteren van de relevantie van je WordPress website
- Staar je niet blind op zoekwoorden met hoge zoekvolumes
- Optimaliseren van je pagina’s en de pagina opbouw
- Gebruik maken van SEO vriendelijke permalinks
- Welke plugins je moet installeren en gebruiken
- Hoe je om moet gaan met afbeeldingen
- Welke technische SEO punten je zonder programmeur kunt optimaliseren
Relevantie WordPress website
Relevantie is een groot onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Niet alleen specifiek voor WordPress SEO maar voor SEO in het algemeen. Google wil haar gebruikers het best mogelijke antwoord geven op de vraag die zei stellen aan de zoekmachine.
Hoe relevanter jij je website maakt voor jouw branche, je product(en), dienst(en) of topic. Hoe beter de Googlebot kan oordelen of jouw site antwoord geeft op de vraag van de gebruiker. Sluit dit naadloos aan dan kom je hoger in Google.
Zoekwoord onderzoek
Met een zoekwoorden onderzoek kijk je naar zoekwoorden en zoektermen die gebruikt worden om te zoeken naar jouw product(en) of dienst(en). Met als doel deze woorden en termen in te zetten bij het optimaliseren van je pagina’s en de relevantie.
Focus keyword kiezen
Wanneer je onderzoek klaar is en je een focus zoekwoord kiest voor een pagina. Staar je dan niet blind op zoekwoorden met hoge volumes. Keywords met hoge zoekvolumes hebben ook veel concurrentie. Vaak al door bedrijven met een hoge autoriteit. Hierdoor wordt het voor jou lastig om te gaan scoren op deze zoekterm.
Leg de focus op zoekwoorden met een laag volume, vaak zijn dit long-tail zoekwoorden. Zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan zoals bijvoorbeeld: Zwarte Nike heren sportschoen maat 42.
Afbeeldingen optimaliseren
Het focus keyword neem je mee in de benaming van een afbeelding en in de alt tekst. Wat wij nu vaak nog zien zijn bestandsnamen als IMG_134938.jpg Google kan hier helemaal niks mee.
Maar als we het zoekwoord van hierboven er bij pakken en je de afbeelding een naam geeft krijg je: zwarte-nike-sportschoenen-heren-maat-42.jpg. In de alt tekst omschrijf je wat er op de afbeelding te zien is. Dus: Zwarte Nike sportschoen maat 42.
Je afbeelding kan nu ook in Google komen op de image search pagina en wanneer een slechtziende of blinde de website bezoekt wordt de alt tekst voorgelezen.
Lokale zoekmachine optimalisatie
Local SEO wordt steeds belangrijker. We zoeken vaker naar bedrijven in de buurt. Kopen eerder van lokale bedrijven en met de opkomst van voice search is de groei in “lokaal” enorm gestegen.
Wanneer jij locatie gebonden bent is dit een super belangrijk onderdeel van de relevantie voor je online zichtbaarheid. Wat kun je doen voor lokale SEO:
- Maak een Google Bedrijfsprofiel (voormalig Google Mijn Bedrijf) aan als je dit nog niet gedaan hebt.
- Vul je profiel zo uitgebreid mogelijk aan en houd deze goed up to date
- Huur (wanneer je deze niet hebt) een programmeur in voor een paar uur om je NAW gegevens via Schema.org te laten verwerken.
- Maak landingspagina’s voor je product of dienst met locatie gerichte zoekwoorden.
Word #1 in Google met jouw WordPress site
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Plan een kennis making in!
On-page SEO voor WordPress
Nu je weet op welk zoekwoord je gevonden wilt worden, welk focus keyword je gaat gebruiken en hoe je om moet gaan met afbeeldingen. Leggen we je hieronder uit hoe je de teksten en afbeeldingen toevoegt aan WordPress door middel van de juiste SEO plugins en On-page SEO opbouw.
Welke SEO plugin WordPress?
Om de vindbaarheid van je website te optimaliseren is de WordPress plugin Yoast en echte must. De plugin neemt namelijk veel uit handen. Hij helpt je met de opbouw van je pagina’s, het focus keyword juist te gebruiken en laat je de meta titel en meta description invullen.
Naast Yoast raden wij WP Rocket aan om. Deze zorgt ervoor dat de website op de juiste manier gecached wordt waardoor de website snel en efficiënt blijft.
Wanneer je Google Analytics nog moet toevoegen kun je dit het makkelijkst doen met de plugin van Monster Insights.
Meta gegevens optimaliseren
Door de Yoast SEO WordPress plugin in te installeren kun je op iedere pagina de meta gegevens invullen. Ga naar een pagina in de backend van WordPress scroll naar beneden, daar vind je het veld van Yoast.
Open Google voorbeeld wanneer deze nog niet open staat. Hier kun je zie hoe Google jouw meta gegevens toont op zowel desktop als mobiel.
Pas de meta titel aan naar wens. Let daarbij op het aantal tekens. Yoast geeft ook aan wanneer de titel te lang of te kort is.
Schrijf een uitnodigende meta description over de pagina. Let ook hier op het aantal tekens je hebt beperkt de ruimte. Hou er rekening mee dat Google alsnog kan kiezen om een ander stukje tekst van je website te tonen in de SERP’s.
In het kort, waar moet je opletten bij het schrijven van een meta titel:
- Geef iedere pagina een unieke eigen titel
- De titel mag niet langer zijn dan 60 tekens
- Gebruik het zoekwoord aan het begin van de titel
Content lengte
De lengte van de content maakt een verschil als het gaat om hoger in Google te komen. Goed scorende pagina’s hebben tussen de 2.000 en 2.500 worden. Content is nog steeds king.
Voordeel van long-term content is ook nog dat je niet alleen zal scoren voor één bepaald zoekwoord maar ook op long-tail zoekwoorden. Je krijgt hiermee een bredere zichtbaarheid omdat je op meerdere (relevante) zoektermen gevonden wordt met dezelfde pagina.
Heading tags
Het gebruik van headings wordt ook vandaag de dag nog niet optimaal gedaan. We zien vaak nog meerdere H1 koppen op een pagina en soms zelfs geen H1 kop, lege H tags of dubbel dezelfde heading.
Gebruik één H1 heading tag per pagina, bericht of sectie. De H1 moet het focus zoekwoord bevatten en wordt gevolgd door meerdere H2 en H3 koppen. Laat ook in de H2 en H3 het zoekwoord of long-tail varianten ervan terug komen.
In WordPress kun je met de visuele editor heel makkelijk koppen maken. In de meeste gevallen zijn deze (bijvoorbeeld in een thema) al juist ingesteld en hoef je niks anders te doen dan de juiste kop te kiezen.
Word #1 in Google met jouw WordPress site
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen? Plan een kennis making in!
Technische SEO WordPress website
Om je website technische te optimaliseren heb je niet altijd een programmeur of technische (code) kennis nodig. Er zijn best een aantal dingen die je zelf kunt doen, om bijvoorbeeld de snelheid te optimaliseren zonder aan de code te zitten.
SEO vriendelijke permalinks (URL’s)
De URL structuur is een belangrijk onderdeel van SEO. Een URL moet kort en relevant zijn. Het liefst zo dicht mogelijk op de Home. Voorkom onnodige verdiepingen, je stopt een pagina zo weg voor de Googlebot en de gebruiker waardoor deze misschien niet eens geïndexeerd of gezien wordt.
WordPress eigen structuur is al wat rommelig. Je kunt dit voorkomen door naar Instellingen > Permalinks te gaan. Hier kun je kiezen voor berichtnaam, de naam van een bericht komt dan direct achter je domeinnaam (home) te staan: yapp.nl/hoger-in-google-wordpress.
Nu je de Yoast plugin hebt kun je de url van je pagina’s beïnvloeden. WordPress maakt op basis van je pagina titel een URL achter de / aan. Maar wanneer deze erg lang is kun je deze aanpassen middels de Yoast plugin. Zorg dat het zoekwoord ook in de url voorkomt.
Sitemap via Yoast
Een sitemap is een pagina met alle links van je website. Deze maakt Yoast automatisch voor je aan wanneer de plugin geïnstalleerd en geactiveerd is. De sitemap helpt een zoekmachine bot ook bij het vinden van alle URL’s.
Om dit te controleren ga je naar Yoast SEO > Algemeen > Functies > XML-sitesmaps
Indienen van de sitemap
Zodra je de XML sitemap hebt moet je deze indienen bij Google Search Console. We gaan er vanuit dat je een Search Console account hebt. Mocht dit niet het geval zijn lees hoe je deze aanmaakt en koppelt in onze SEO gids voor 2022.
In Search Console krijg je inzicht in de status van je pagina’s en of er problemen zijn met het indexeren. Je kan zien op welk zoekwoord je gevonden wordt, op welke positie, en hoe de CTR is.
Wanneer je een nieuwe pagina, blog of optimalisatie hebt doorgevoerd kan je een indexering aanvragen bij Search Console. Je dient een verzoek in aan Google om de bot langs te laten komen zodat ze je pagina, blog of optimalisatie kunnen opnemen.
SSL certificaat aanvragen en instellen
Een SSL certificaat zorgt er voor dat de website url van HTTP naar HTTPS veranderd. Het geeft aan dat de website verbinding veilig is.
Bij de meeste hosting partijen kun je tegenwoordig gratis een SSL aanvragen. Check het even bij jouw hosting partij en vraag hem vandaag nog aan mocht je het certificaat nog niet hebben.
Crawlability van de website
Last but not least, crawlability
Wanneer je al het bovenstaande hebt gedaan maar je pagina kan niet gecrawld worden, krijgt deze ook geen plekje in de zoekresultaten.
Crawlen zorgt ervoor dat Google een pagina kan indexeren en indexeren zorgt ervoor dat je pagina geranked kan worden in de SERP’s.
In Google Search Console kun je een url inspectie uitvoeren, Google geeft dan aan of je pagina gecrawld kan worden, of deze al geïndexeerd is of niet, hoe Google op deze pagina gekomen is en wanneer de bot voor het laatst geweest is.
Hoger in Google WordPress?
Wij helpen ondernemers en ondernemingen met een WordPress website hoger in Google te komen. Dit doen wij door de juiste SEO fundering te bouwen in 12 maanden. SEO is geen sprint, alle aanpassing heeft tijd nodig. Je traint voor een marathon en niet voor een sprint.
Nr. #1 worden op Google in jouw branche?
Binnen twee werkdagen inzichtelijk wat jij moet doen om hoger in Google te komen met jouw WordPress website? Bestel onze scan vandaag nog!
Word #1 op Google in jouw branche
Ontdek hoe jij nummer #1 op Google wordt in jouw branche.