fbpx

Complete WordPress SEO-gids voor 2023: Meer relevant verkeer, meer omzet en meer winst

SEO-gids voor 2023 om jouw WordPress website of WooCommerce shop beter te laten ranken in de zoekmachines.

Een website of webshop neerzetten is één. Verkeer trekken naar deze website is twee. Maar juist hier lopen veel ondernemers op vast. Het gaat er niet om of je website groen, geel of paars is, of dat een afbeelding links of rechts staat.

Verkeer trekken naar je website begint namelijk bij een stabiele SEO fundering. Zorgen dat zoekmachines jouw pagina’s kunnen vinden. Zorgen voor inzicht in data, wat doet je bezoeker, hoe komt hij/zij binnen en waar vertrekt hij/zij weer.

Daarnaast moet je relevant zijn voor jouw product of dienst. Onderzoeken hoe de doelgroep zoekt naar jouw oplossing waarna je unieke content gaat maken over je product of dienst.

In dit artikel lopen benoemen wij alle stappen om een stabiele SEO fundering neer te zetten. Voer dit uit en behaal meer omzet door relevante online zichtbaarheid.

Word #1 in Google met jouw WordPress site

Ontdek hoe jij nummer #1 op Google wordt in jouw branche.

SEO is meten, meten is weten

Zonder zicht op data en cijfers kun je niks optimaliseren. Dus stap 1: Meetbaarheid. We gaan de volgende tools opzetten en koppelen.

Google Analytics, Google Search Console en Bing Webmaster Tools
Google Analytics, Google Search Console en Bing Webmaster Tools

Google Analytics

Online succes behalen begint bij inzicht in data en Google Analytics zorgt voor dit inzicht. Hierbij kun je zien hoeveel bezoekers er in real-time op je website zijn. Hoe komt jouw bezoeker binnen, waar haken ze af, tot aan het tracken van bestellingen, add to cart en jouw omzet.

Wat zie je op Google Analytics?

Dan volgt de vraag wat kun je allemaal zien en tracken in Google Analytics? Je kan heel veel meten en je zal lang niet alles nodig hebben. 

De onderstaande meetpunten zijn goed om te volgen en op te anticiperen:

  • Hoeveel (nieuwe) bezoekers, hoeveel sessies en hoeveel pagina’s hebben ze bekeken. 
  • Welke pagina’s er het meest bekeken wordt. 
  • Hoe komen ze binnen en via welke pagina gaan ze weg? 
  • Wat is de bounce rate, click through rate (CTR) en de dwell time (hoe lang zijn ze op de pagina). 
  • Uit welk land, op welke browser en met welk device.
Sessies binnen Google Analytics
Sessies binnen Google Analytics

Binnen je Google Analytics dashboard kun je deze data vinden onder de koppen:

  • Realtime
  • Doelgroep
  • Acquisitie
  • Gedrag
  • Conversies

Hoe koppel je Google Analytics aan WordPress?

Er zijn twee manieren om Google Analytics aan WordPress te koppelen.

  1. De code zelf toevoegen aan de header.php
  2. Monster Insights plugin gebruiken die het voor jou regelt

Zelf de Google Analytics code toevoegen aan WordPress

Om bij de editor van WordPress te komen ga je (wanneer je bent ingelogd in de back-end) naar Weergave > Editor.

Je komt nu op een pagina met de broncode van de site.

Hier vind je in de rechterkolom alle bestanden. De Google Analytics code moet geplaatst worden in de header. Je hebt het bestand ‘Thema-header (header.php)’ nodig om code in de te plaatsen.

Google Analytics code via de WordPress plugin Monster Insights

Tal van plugins, maar wij pakken de meest bekende Monster Insights (voorheen Yoast Google Analytics plugin). 

Zoek bij plugins Google Analytics by MonsterInsights op, installeer en activeer de plugin.

  1. Ga vervolgens in je menu naar Insights > instellingen.
  2. Klik op de blauw button ‘Met Google account authenticeren’ 
  3. Klik op de knop Get Google Code, plak hem er onder in klik op next.
  4. Kies het juiste Google account en koppel deze met WordPress.

Google Search Console

Google Search Console is nog een gratis tool van Google om zoekprestaties van je website te monitoren. 

Hierin heb je inzicht in zoekwoorden, posities, vertoningen en CTR (Click Trough Rate).

Google Search Console. Aantal klikken, totaal aantal weergaven, gemiddelde CTR en gemiddelde positie
Google Search Console. Aantal klikken, totaal aantal weergaven, gemiddelde CTR en gemiddelde positie

Wat doet Google Search Console?

Search Console houd bij hoe je pagina’s presteren. Er wordt bijgehouden met welke zoekopdrachten je website gevonden wordt en op welke gemiddelde positie. Hoeveel vertoningen je behaald en met welke pagina’s. 

Je hebt inzicht in je indexatie, problemen met indexatie en je kan een aanvraag doen om een pagina te laten indexeren. 

Google Search Console dekking
Google Search Console dekking

Hiernaast heb je nog genoeg andere meetpunten, maar het allerbelangrijkste is het aanmaken en koppelen. Zo kan je zo vroeg mogelijk data gaan verzamelen.

Hoe koppel je Google Search Console?

Search Console is vrij eenvoudig aan te maken, ga naar deze link login met het Google account waar ook je Analytics mee gekoppeld is. 

Voeg je website URL in. Kopieer deze uit de url-balk want dan weet je zeker dat je de juiste toevoegt. Verifieer vervolgens door te koppelen met Google Analytics en je bent klaar om data te verzamelen.

Bing Webmaster Tools

Naast Google zijn er natuurlijk meer zoekmachines, Bing is daar een van. Bing is na Google de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Daarnaast draaien alternatieve zoekmachines als bijvoorbeeld DuckDuckGo op het frame van Bing. 

Bing heeft ten opzichte van Google weer andere algoritmes, meetpunten en rankings voorwaarden. Gezien de stijging van de afgelopen twee jaar in interesse naar alternatieven voor Google nemen wij Bing mee in onze optimalisatie.

Wat is Bing Webmaster Tools?

Bing Webmaster Tools is als Google Search Console alleen dan voor Bing. Je biedt via deze tool je website aan aan de crawlers van Bing. Zo word je website ook in de zoekmachine van Bing opgenomen. 

Net als bij Search Console heb je hier inzicht in de prestaties van je pagina’s, indexering, problemen met indexering, zoekwoorden, posities en meer.

Hoe stel ik Bing Webmaster Tools in?

Als eerst moeten we natuurlijk een account aanmaken

Je krijgt de mogelijkheid in te loggen met Microsoft, Google of Facebook. 

Eenmaal binnen heb je een leeg Dashboard. Om data te kunnen verzamelen moet je jouw url aanbieden. Daarnaast bied je je sitemap aan, dit is misschien nog wel de belangrijkste stap.

Bing Webmaster Tools verifiëren met WordPress

Na het aanbieden van de URL en sitemap is het zaak om de Webmaster Tool te verifiëren. Binnen WordPress doen we dit via de Yoast plugin

Ga in de omgeving van jouw WordPress website naar Yoast SEO. Onder het vierde tabje: Webmaster Tools kun je de verificatie code van Bing toevoegen sla de wijziging op. 

Nu kan ook Bing data gaan verzamelen.

Word #1 in Google met jouw WordPress site

Ontdek hoe jij nummer #1 op Google wordt in jouw branche.

Gebruikerservaring en SEO

We zijn tegenwoordig allemaal ‘druk’, we willen zo snel mogelijk vinden wat we zoeken maar wel met zo min mogelijk inspanning. Snelheid, gebruiksgemak en mobiel drie pijlers die over de jaren steeds belangrijker zijn geworden voor ons allen. 

Google is zich daar heel bewust van en heeft hier daarom ook flink wat updates aan toegewijd. Zoals Mobile First Indexing en de Core Web Vitals update hier later meer over. 

Nu eerst User Experience

User experience

User Experience afgekort: UX of in het Nederlands: gebruikerservaring. SEO en UX gaan hand in hand. In beide vakgebieden streef je naar de beste ervaring van de gebruiker zijn behoefte. 

Waarin het bij UX meer gaat om de ervaring op de website zelf. Sluit de indeling aan op de behoefte van de doelgroep.

Wanneer je een website hebt voor een oudere doelgroep die vermoedelijk slechter zicht hebben dan jij en ik. Zal je er sneller kiezen om een grotere font-size te gebruiken zodat zij de content goed kunnen lezen bijvoorbeeld. 

Naast het gemak binnen de site als goed kunnen navigeren, makkelijk komen bij de juiste content en een duidelijk pad naar conversie. Is het belangrijk dat je website goed toonbaar en bruikbaar is op mobiel en speelt laadsnelheid een grote rol. 

We zijn allemaal lui en willen snel vinden wat we zoeken. Lukt dat op jouw site niet zijn er voor jou 10 anderen en is de bezoeker zo weer vertrokken.

Mobile First Indexing

Google toont met recente updates ook aan waar we naar toe gaan. Zo introduceerde zij Mobile First Indexing. Wat wil zeggen dat Google niet meer kijkt naar de desktop versie van jouw website. Maar naar de mobiele variant voor het indexeren en ranken. 

Vroeger was het zo dat een mobiele website anders was dan een desktop versie. Dit kon je herkennen aan de M voor een URL: m.url.nl. Op deze mobiele versies was minder content beschikbaar dan op de desktop. 

Je zou in dat geval dus met de content en prestaties van die website beoordeeld worden door Google. Het grootste deel van de website is nu responsive. Ze schalen mee met het formaat van het device waar de website op getoond wordt. Zo heb je geen onderscheid in content bij mobiel of desktop.

Core Web Vitals

Na de Mobile First Indexing update van Google kwamen ze met de Core Web Vitals. Een update omtrent snelheid en gebruiksvriendelijkheid. 

De Core Web Vitals bestaan uit drie meetwaarde:

  • Largest Contentful Paint (LCP)
  • First Input Delay (FID)
  • Cumulatie Layout Shift (CLS)
Technische SEO: De Core Web Vitals meetwaarde
De Core Web Vitals meetwaarde

Ofwel pagina laadsnelheid, interactiviteit en visuele stabiliteit. Met deze elementen meet Google de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Scoor jij goed? Dan zul je gemerkt hebben dat je posities stabiel blijven of zelfs verbeteren. Mocht dit niet het geval zijn kan het een negatief effect gehad hebben op je posities en zichtbaarheid. 

Online concurrent

Wie is jouw concurrent? 

Een vraag die wij altijd stellen. 

Het antwoord wat we krijgen: Een reeks concullega’s uit de branche. 

Maar zijn dit dan ook jouw echte concurrenten? Wij doelen namelijk op de online concurrent. Wie staat er op de eerste pagina wanneer je zoekt naar jouw product of dienst? Dit zijn vaak niet de bedrijven die genoemd worden. 

Met SEO richt je je op de zoekmachines, de bedrijven die scoren op zoektermen waar jij op gevonden wilt worden zijn jouw echte concurrenten. We moeten hen immers voorbij. 

Google de probleemstelling eens van jouw doelgroep. Welke bedrijven zie je staan in de zoekresultaten? 

  • Maak een lijst van deze bedrijven, bekijk hun pagina’s goed. 
  • Wat hebben zij dat jij niet hebt en andersom. 
  • Wat voor soort pagina’s komen er boven, zijn dit koop gerichte pagina’s?
  • Zijn het informerende pagina’s als een bijvoorbeeld een blog of landingspagina?

Bij veel zoekopdrachten kom je “Mensen vragen ook:” tegen, dit zijn vraagstellingen die Google relevant vindt voor de zoekopdracht die je uitvoert. Dit brengt de zoekintentie van de zoeker in kaart. 

Je kan met deze data inspelen op de zoekintentie van de zoeker. Je hebt in kaart wie je concurrent is en waar hun pagina’s uit bestaan. Gebruik deze informatie om je pagina’s verder mee op te bouwen.

On-page SEO

SEO bestaat uit drie onderdelen:

  • Content (relevantie)
  • Techniek
  • Autoriteit (linkbuilding)

Met On-page SEO ben je voornamelijk bezig binnen het eerste onderdeel: content. 

Wat is on-page optimalisatie?

On page SEO (Search Engine Optimization) is het optimaliseren van onderdelen binnen een webpagina om zo beter te scoren binnen de zoekmachines. 

Met alleen een stuk content online zetten ben je er nog niet. Bij on-page optimalisatie kijk je of de zoekintentie van de doelgroep matched met jouw content. Je zorgt daarnaast voor de juiste opbouw van de pagina. Optimaliseert afbeeldingen, koppen en interne linkjes en voorziet de pagina van een relevante en pakkende meta title en description.

Hieronder een greep uit de verschillende onderdelen binnen on page SEO:

  • Relevante zoekwoorden in de teksten 
  • Altijd een meta title & description invullen
  • Zoekmachine vriendelijke URL’s
  • Juiste opbouw en gebruik van titels en tussentitels (H1, H2, H3)  
  • Relevante benamingen voor media en het gebruik van alt-teksten
  • Laadsnelheid door schone code en gecomprimeerde afbeeldingen
  • Responsive oftewel mobiel vriendelijke website
  • Interne linkstructuur

Meer over on-page SEO vind je in ons artikel: On page SEO: Optimaliseren van webpagina’s voor een betere vindbaarheid in Google

Zoekwoorden onderzoek

Hoe zoekt een potentiële klant naar jouw product of dienst? 

Heb je daar al eens naar gekeken? Waarschijnlijk niet. 

Een zoekwoorden onderzoek is een must voor je aan de slag gaat met content of met het optimaliseren van je huidige content. 

Het is hetzelfde als met meten, wat ga je optimaliseren wanneer je niet weet wat er gebeurt? 

Een zoekwoord onderzoek geeft inzicht in welke zoekwoorden gebruikt worden om jouw product of dienst te vinden. 
Er zijn honderden tool die inzicht geven in het aantal maandelijkse zoekopdrachten. Welke websites zichtbaar zijn met een bepaald zoekwoord en op welke positie. We bespreken een aantal van deze tools in ons blog artikel: Zoekwoorden onderzoek als startpunt van zoekmachine optimalisatie.

Zoekintentie

HP Laptop kopen studentenkorting. De zoekintentie van deze zoekopdracht is volgens mij wel duidelijk. Een student is op zoek naar een laptop waar korting voor studenten op zit. Wanneer jij laptops verkoopt voor studenten en je speelt met de content in op deze zoekintentie. Ga je een positie behalen en omzet draaien. Je bent relevant voor de zoekopdracht. 

HP Laptop. Bij deze zoekopdracht is het vissen naar de zoekintentie. Wat is de achterliggende reden voor deze zoekopdracht. Dit is voor zowel jouw als mij een gok of aanname. Hierdoor kunnen we geen relevante content bieden. 

Het kan ook nog eens nadelig zijn voor je zichtbaarheid. Wanneer je scoort met deze term en de (be)zoekers verlaten je pagina weer snel. Bijvoorbeeld omdat zij geen informatie willen over een HP laptop. Maar juist een HP laptop willen kopen en hen dit niet wordt aangeboden op jouw pagina. Google zal dit opmerken als “deze pagina is niet relevant”. 

Ondanks dat op HP laptop vele malen meer zoekvolume zit zal het je niet verder brengen. Hoe specifieker een zoekopdracht hoe beter, ook wanneer het zoekvolume lager ligt. Je word vanzelf relevante voor korte zoekopdrachten met meer volume.

Search Journey van een potentiële klant

Stel je wilt een nieuwe tv, Google je dan tv en de eerste beste die je ziet koop je? Nee toch? Je gaat zoeken naar wat je precies wilt. 4K, QLED, OLED, 55 inch of misschien wel groter. 

Je start met een oriënterende fase. Wanneer je gevonden hebt wat je wilt ga je kijken welke partij jouw deze tv kan leveren voor de beste prijs toch? Waarom teveel betalen als het niet nodig is. Wanneer je die gevonden hebt zal je over gaan op de koop. Dit kan zomaar 5 a 6 dagen later zijn. 

Naast het in kaart brengen van zoekwoorden is het ook belangrijk om de search journey in kaart te brengen. Welke vragen zijn er rondom jouw product of dienst. Voorbeeld over de tv:

  • Wat is het verschil tussen een QLED en een OLED?
  • Waarom een smart tv nemen?
  • Wat is de juiste maat tv voor mijn woonkamer?
  • Hoeveel centimeter is een 55 inch tv? 

Deze vragen wil jij beantwoord hebben op jouw website wanneer je televisies verkoopt. Potentiële klanten (en Google) waarderen het enorm wanneer je ze helpt in hun online zoektocht. Je wordt in de breedte beter gevonden en Google krijgt een beter beeld van jouw site.

#win-win

Content voor de gebruiker en de zoekmachines

Nu je weet hoe een pagina opgebouwd moet worden en hoe je aan zoekwoorden komt. Is het tijd om content te gaan maken (of optimaliseren).

Hoe maak je relevante content?

Nu je inzicht hebt in zoekwoorden, zoekintentie en de search journey van jouw potentiële klanten. Kan je aan de slag met het maken van relevante content. Content die aansluit bij de vraag van de potentiële klant. 

Laat één ding altijd voor gaan bij het schrijven van content. Je schrijft voor een gebruiker, NIET voor de zoekmachine. Content moet leesbaar zijn. Wanneer je een zin ziet met: Zoekwoord en daardoor zoekwoord gaan zoekwoord en zoekwoord helpen aan… Gok ik dat je niet snel verder zal lezen. 

Bepaal het onderwerp, kijk hoe de klant hiernaar zoek en met welke intentie en ga schrijven. Zoekwoorden en koppen optimaliseren komt later.

Waar voldoet goede content aan?

Een goed stuk content bestaat uit een aantal onderdelen, spreek de taal van jouw doelgroep. 

Ik wil ondernemers helpen aan meer zichtbaarheid, deze ondernemers hebben minder verstand van SEO. Ik gebruik daarom bewust zo min mogelijk vaktermen. Zo hoe ik het begrijpelijk voor iedereen (hoop ik). 

Daarnaast is content in de meeste gevallen informerend, het moet goed leesbaar en makkelijk leesbaar zijn. Voorkom ellenlange zinnen, geef ruimte tussen zinnen, hou een logische indeling aan (maak het behapbaar) en wees uniek.

Word #1 in Google met jouw WordPress site

Ontdek hoe jij nummer #1 op Google wordt in jouw branche.

Local SEO

Wat is local SEO?

Local SEO is het optimaliseren van jouw lokale vindbaarheid. Wanneer jouw bedrijf locatie gebonden is door bijvoorbeeld een fysieke winkel. Wil je natuurlijk wel dat men je online met een term als Koffiezaak bij mij in de buurt vind. 

Local SEO is te verdelen in twee onderdelen:

  • Local/maps pack 
  • Reguliere lokale zoekresultaten

Waarom is local SEO belangrijk?

Local SEO wordt steeds belangrijker. We zoeken vaker naar bedrijven in de buurt. Kopen eerder van lokale bedrijven en met de opkomst van voice search is de groei in “lokaal” enorm gestegen. 

De cijfers volgens Google liegen er niet om:

  • 30% van alle mobiele zoekopdrachten is locatiegericht
  • 78% van de mensen die een bedrijf in de buurt zoekt, bezoekt deze binnen 1 dag
  • 28% van de zoekopdrachten met “bij mij in de buurt” resulteert in een aankoop

Kortom, consumenten zoeken naar jouw. Lokaal niet zichtbaar? Dan laat je dus geld liggen.

Local / Maps pack

Wanneer je zoekt naar bijvoorbeeld: Tuincentra

Google's Maps pack uit Google Bedrijfsprofiel informatie
Google’s Maps pack uit Google Bedrijfsprofiel informatie

Je krijgt de kaart te zien met meestal 3 resultaten. Deze worden gegeven op basis van jouw huidige locatie. Deze resultaten worden gebaseerd op de gegevens uit Google Bedrijfsprofiel (voorheen Google Mijn Bedrijf). 

Of je nu wel of niet afhankelijk bent van locatie vul Google Bedrijfsprofiel altijd in. Naast jouw locatie verzameld en gebruikt Google Bedrijfsprofiel jouw gegevens ook om een route te plannen, openingstijden te tonen, het telefoonnummer en laat reviews van jouw klanten zien.

Lokale zoekresultaten

Ook organische zoekresultaten kunnen locatiegericht geoptimaliseerd worden en werken in jouw voordeel. Laten we het houden bij het bovenstaande voorbeeld, wanneer je Googled naar: Tuincentra Zaandam

Lokale zoekopdracht, hoe wordt jij lokaal gevonden?
Lokale zoekopdracht

Zie je bij elk resultaat de plaatsnaam terug komen in de meta titel en zijn de pagina’s gericht op zoekwoord + plaatsnaam.

Local citations

In de afbeelding hierboven die je de telefoongids als onderste resultaat. Dit noemen we een ‘citation’ of wel een vermelding van jouw bedrijf op een andere website. Bij de telefoongids wordt er voor de vermelding van de website een betaling gevraagd. Naast de telefoongids kun je nog denken aan Yelp, Apple Maps, Waze, Bing Places, Tripadvisor (indien van toepassing) of Drimble.

Technische SEO voor WordPress

Bij technische SEO optimaliseer je de technische aspecten van je website om zo de vindbaarheid van je pagina’s een boost te geven.

Waarom technische SEO?

Zoekmachines willen hun gebruikers het beste resultaat bieden. Ze optimaliseren hun algoritmes op regelmatige basis om hier aan te kunnen voldoen. Aan snelheid en gebruiksvriendelijkheid wordt als maar meer waarde gehangen. 

Met name Google, die is flink haar algoritme aan het optimaliseren voor deze twee aspecten. Kijk maar naar de Core Web Vitals update of Mobile First Indexing.

Word #1 in Google met jouw WordPress site

Ontdek hoe jij nummer #1 op Google wordt in jouw branche.

Wat valt er onder technische SEO?

Bij technische optimalisatie komende verschillende onderdelen aanbod, technische SEO valt ook voor een deel onder On-page SEO. Onderdelen die vallen onder technische SEO zijn:

  • Crawling, Rendering en Indexatie
  • Laadsnelheid
  • SEO vriendelijke URL’s 
  • Voorkomen van duplicate content
  • Veiligheid van de website 
  • Structured data 
  • Canonical tags
  • XML sitemap
  • Interne links
  • Mobiel vriendelijkheid
  • 404’s
  • Redirects

En meer..

Maar goed, waar moet je minimaal op letten? 

  1. Indexatie, kan je website geïndexeerd worden? 
  2. Sitemap, via de Yoast wordt er een sitemap gegeneerd. Bied deze aan bij Google Search Console en Bing Webmaster Tools. 
  3. Laadsnelheid, wij komen nu vaak bizar grote afbeeldingen tegen comprimeer deze en upload op het juiste formaat. Video’s in headers deze vertragen enorm of afbeeldingen in de verkeerde bestandsformaten. 
  4. URL structuur, hou je URL’s kort en voorkom onnodige / verdiepingen. 

Voor de meeste technische SEO optimalisatie zul je een programmeur nodig hebben of je moet zelf kennis hebben van programmeren.

Ondersteuning van Social Media

Heb je alle Social Media kanalen al geclaimd met jouw bedrijfsnaam? Of je hier op dit moment wel niet iets mee gaat doen claim ze. Wees consistent tijdens het aanmaken van de kanalen met geven van de naam. 

Vul ieder profiel in. Naam, afbeelding, bio etc. Maak daarnaast een All My Links account aan. Hier voeg je vervolgens alle kanalen aan toe inclusief de URL naar de website. 

De link van All my links voeg je vervolgens toe aan alle Social Media kanalen die zijn aangemaakt. Zo kan iedere bezoeker overal bij komen via elk platform.

Bonus: Business Model Canvas

Het Business Model Canvas is ontworpen door Alexander Osterwalder. Het Business Model Canvas brengt je een bedrijfsplan overzichtelijk in kaart door middel van de 9 bouwstenen. 

Het Business Model Canvas met de 9 bouwstenen als onderdeel van onze SEO-gids voor 2022
Business Model Canvas

Maar hoe werken de 9 bouwstenen? Hieronder een korte uitleg bij elke bouwsteen van het canvas model. 

Welke bouwstenen zijn er?

  1. Klant segmenten
  2. Waardepropositie
  3. Kanalen
  4. Klantrelaties
  5. Inkomstenstromen
  6. Key resources
  7. Kernactiviteiten 
  8. Key partners 
  9. Kostenstructuur

1. Wat zijn klanten segmenten?

Klantsegmentatie is een proces waarin op basis van verschillende kenmerken een groep klanten wordt vastgesteld en aan deze segmenten worden toegewezen. 

Waar ligt de focus op vrouwen of mannen? het hele land of een provincie? Denk hierbij ook aan opleiding, interesses en specificeer de wensen van je doelgroep. 

2. De waardepropositie

Welke toegevoegde waarde kun jij bieden aan de klant? wat onderscheid jou vergeleken met je concurrent/collega?

Bepaal hierin in welke markt jouw onderneming thuishoort en specificeer wat je hierbij gaat aanbieden. 

Tip: Alexander heeft naar het Business Model Canvas ook het boek Waarde Propositie Ontwerp geschreven. Deze gaat dieper in op de waardepropositie.

3. Kanalen

Waardeproposities worden aan klanten geleverd via communicatie -distributie en verkoopkanalen. Hoe houd je de doelgroep op hoogte van je aanbod? Op welke manier kunnen zij zien wat je aanbod is? Heb je een winkel, een website, of focus je je alleen op social media. 

Kijk goed naar waar jouw doelgroep zich bevindt en zorg dat je meerdere kanalen combineert om jouw doelgroep aan te spreken. 

4. Klantrelaties

Bekijk eens op welke manier je contact hebt met je klanten en investeer in de relatie met de klanten waar je het meest aan verdiend. 

5. Inkomstenstromen

Inkomstenstromen zijn het resultaat van waardeproposities die met succes aan klanten worden aangeboden. Het verdienmodel is namelijk een van de valkuilen van startende ondernemers, het gaat er namelijk om dat je meer waarde creëert. 

Dus bij inkomstenstroom maak je duidelijk waar jouw verdiensten vandaan komen, niet alleen nu maar ook in de toekomst. Dus hoeveel klanten heb je nodig? Hoeveel omzet heb je nodig om winst te maken? Maar ook, hoe ga je verdienen aan klanten? Heb je de verkoopprijs wel goed bepaald?

6. Key resources

Denk aan fysieke middelen zoals een computer, camera, telefoon etc dus wat heb jij nodig om aan het werk te gaan? En kijk hierbij ook naar een patent, merk of natuurlijk personeel. 

7. Kernactiviteiten

Met het beschrijven van deze activiteiten maak je duidelijk hoe je waarde toevoegt aan de kwaliteit van je product, het werven van nieuwe klanten en het onderhouden daarvan.

8. Partners

Beschrijf in dit deel van het Business model canvas, dat je partnerships aangaat of gaat starten. Denk bij een marketingbureau bijvoorbeeld aan het samenwerken met een tekstbureau of videobureau. 

9. Kostenstructuur

Wanneer je de acht bovenstaande bouwstenen hebt beschreven, ga je naar de kostenstructuur. Beschrijf welke kosten vast zijn zoals bedrijfspand, machines en welke variabel zijn zoals inkoop producten.

SEO uitbesteden en 20% meer omzet behalen in 12 maanden?

Meer tijd om aan je business te werken in plaats van erin? Besteed de SEO van je website of shop uit aan YAPP. Wij realiseren binnen 12 maanden minimaal 20% meer omzet met jouw WordPress website of WooCommerce shop.

20% meer omzet behalen met jouw WordPress website?

Gerelateerde artikelen

Meer gratis kennis